torsdag 27 november 2008

Organic Guerilla Marketing

När man jobbar i butik får man lära sig vikten av att "fronta", dvs se till att alla varor står längst fram på hyllkanten. Jag brukar hjälpa butikerna att fronta eko. Det är en lite gerillaaktivitet jag har för att utnyttja dem. Någon enstaka gång kan det hända att icke-eko-grejer får en puff inåt. Bra idé?

Jag var ute och utövade makt idag. Jag placerade 2 500 kr bara på noga utvalda dagligvaror och låg på en miljömärktprocent runt 75. Det som inte var miljömärkt var mest sådant som inte fanns som miljömärkt; lite björkved, lite spolarvätska osv. Men det kräver lite tid och själsro att komma upp i så hög andel. Jag funderade lite över det här och bedrev lite guerilla marketing:

Mänskorna som jobbar i butikerna vet precis hur de ska få oss att köpa något. Vi är otroligt väl kartlagda. De vet var våra ögon sitter (där är den bästa hyllplatsen). De vet att de flesta köper mejeri (så den disken hamnar längst in i butiken). De vet att på fredagar är det smart att samskylta öl och blöjor, för då är det fler pappor som är ute för att köpa öl till helgsporten och blöjor för att, ja, det kan ju andra i familjen behöva.

Allt det här gör att vi har lite svårt att välja det vi vill - vi stimuleras på så många olika sätt att träffa vissa val. Man får alltså vara noga och ha ögona med sig. Man kan irriteras på att det så sällan (nästan aldrig) är eko-grejer som står på hyllgavlarna, i gången (3 för 2) osv. Men man kan också utnyttja det här lite.

En grej som är viktig i alla lägen i butiken är att "fronta". Det innebär att hyllan ska se ut som den är full ända fram till kanten, även om det är tomt bakom första raden. Frontningen gör att varan kommer fram i ljuset, att den syns och därmed ökar chansen att konsumenten ska upptäcka den och lägga den i sin korg/vagn. Jag brukar ganska ofta hjälpa butiken lite här; jag ser gärna till att de eko-varor jag väljer är snyggt frontade när jag går därifrån. Det som inte är eko kan ibland, som av en händelse, få en puff in i hyllan...

Kanske kunde man få fler att göra så? Kanske man skulle dra igång en kampanj eller grupp på facebook om det här? Om man lyckades skulle ju omsättningen på eko att gå upp och lägena förbättras vart efter. Någon som har annat tips på hur man kan utnyttja butikerna (eftersom de utnyttjar oss)?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Vilken revolutionär du är! Det ska bli spännande och se hur eran nya VD väljer att fronta KRAV, jag antar att det kommer at ske en hel del förändringar med tanke på hans bakgrund, och förhoppningsvis till det bättre.

/Annie

Johan sa...

Jag tror att Lasse blir kanon för KRAV, men jag tror inte man ska ha för stora förväntningar. Vi har inte mycket pengar att göra något för. Vi är inte så många. Så vi får vara smarta istället, och då är det nog bra att ha honom ombord.

Anonym sa...

Yes, jag flyttar också ekosaker på hyllor i butiker, har gjort det i många år, det behövs många fler som flyttar fram eko varorna i hyllorna, Face book aktivitet är en bra ide! Som sagt har man inte pengar får man vara smart!

Sarah sa...

Hactivism kallas det ofta. Jag har länge funderat på att skapa en helt vanlig modeblogg, och låtsas vara en tonårstjej. Men grejen ska vara att hon bara konsumerar eko. Utan att explicit säga det. Tror det är lättare att övertyga så än genom en ekoblogg som min.

Johan sa...

Kari,
har lagt upp "Ekologisk Guerilla Marketing" på facebook. Kolla http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=54995150784&ref=mf

Johan sa...

Sahrah - "Hactivism", vad står sammanskrivningen med H för?

Om fejkpersonligheter - fattar vad du menar, men tror att bubblan spricker förr eller senare (i synnerhet om det går bra), och då har man en massa att förklara.

Tror att det är bättre att vara ärlig. Din blogg kanske är ledande här - förmodligen den ekoblogg som har det rappaste tilltalet och utformningen. Kör hårt. Bli ännu bättre!

Related Posts with Thumbnails