måndag 17 november 2008

Förklädd gud

Ekologisk mat och ekologisk produktion är för mig nära förknippat med ordet kultur. Kultur kan betyda mycket. Det kan betyda odling, samhälle, samverkan, gruppdynamik, musik, litteratur, politik, mod och mycket annat. I går sände SVT2 "Förklädd Gud" av Hjalmar Gullber och Lars-Erik Larsson. För mig är det ett av de starkaste och finaste uttrycken för svensk kultur, och det finns en tydlig koppling till ekologisk mat.

För mig är det viktigaste med ekologisk mat allt tillsammans, helheten. Det engelska uttrycket, organic agriculture, fångar kvintessensen bättre: ekologisk markkultur (fritt översatt). Lantbruket som bygger på kultur (ett ord med flera bottnar), matkulturen (som t ex Slow Food) är en del och respekten för andra kulturers lantbruk en självklarhet. Det blir inte enkelt när allt ska vägas ihop, men det blir vackert.

Igår sände SVT2 något magiskt, på sitt sätt höjden av kultur; Förklädd Gud (H Gullberg/L-E Larsson), inspelad i ett makalöst rum, en övergiven gasklocka. För den som inte har stött på det här verket rekommenderar jag verkligen att skaffa en skiva. Det är klart att man kan ladda ned, men se då till att få bakgrundsinfon: Verket skrevs när världen var på väg att tumla in i ett världskrig. Sverige kurade skymning. TV var 20 år bort, men det som fanns var radion, med en särskild sorts sändning där poesi lästes och sedan följdes av samma text, men musiksatt.

Texten i Förklädd Gud är starkt kritisk mot det som Nazisterna höll på med (mycket modigt att vara kritisk mot nazisterna i den tidens Sverige, ska man minnas), samtidigt som den ingav hopp; mitt ibland oss går gudar förklädda till människor. Musiken är mycket målande, körinslaget stärker bilden av att "svenskt" är mer och vackrare än en tillfällig nazivåg. Storyn knyter ihop det frusna norden med det sydliga grekland. Återigen betydligt större och viktigare än vansinniga maktteorier.

Konserten i gasklockan var helt magisk. Jag har inte hittat den på svt.se, men jag hittade ett halvtaskigt bootleg på youtube (inbätddat nedan). För den som är det minsta intresserad rekommenderar jag dock att skaffa en fullvärdig inspelning. Missa inte att läsa bakgrunden.

För mig är det inte en slump att alla de representanter för USA:s ekologiska produktion som jag har frågat, tycker att presidentvalen 2000 och 2004 var skamliga (rent tekniskt). Ingen av dem stödjer heller Irakkriget (men en del är republikaner). Likaså håller sig de fillipinska ekologer jag träffat sig ifrån konflikten med gerillan. På Sri Lanka menar de att det finns viktigare saker än en Tamils Fristat. "Förklädd Guds" koppling till ekologisk mat kanske inte är självklar för många, men för mig är den tydlig.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Kul att hitta hit efter din kommentar på min blogg. Det där med shopping och en hållbar värld är något jag skulle kunna diskutera i timmar. Det finns verkligen oändligt många infallsvinklar!

När jag ser att du jobbar på krav blir jag oerhört nyfiken. Vad är egentligen ditt jobb och hur tog du dig dit? Har du någon utbildning?

Högskolevalet hägrar nu i vår och det är intressant att veta hur folk har kommit dit de är!

/Annie

Johan sa...

Det är en klyscha, men det är också en sanning: livet är fullt av bananskal...

Jag jobbar som regelutvecklingschef, dvs jag leder utvecklingen av själva reglerna.

Jag har en fil mag i marinbiologi i grunden. När vi anställer folk är det viktigt (men inte alltid nödvändigt) att de har en universitetsexamen. Det visar om inte annat att man dels kan ta till sig info, dels kan leverera egen analys.

Jag har å andra sidan pillat omkring en hel del i olika yrken tidigare; mycket i hospitality. Restaurang, hotell, butik, kryssningsfartyg. Men också sådant som distribution, seglarskola och konsult. Jag har hela tiden varit engagerad i olika ideella organisationer. Allt det här har givit mig mycket för att förstå olika branscher, länder och kulturer.

På KRAV började jag som miljö- och kvalitetsansvarig. Det handlar om att bygga ledningssystem som ger trovärdig certifiering mm. Jag har lett olika regelprojekt och 2007 fick jag nuvarande jobb.

Daniel sa...

Åh en likasinnad som älskar Förklädd Gud. SVTs koncert var verkligen helt lysande.

Johan sa...

Jag rös flera gånger. Länge.

Daniel sa...

Jag glömde ju följa upp...
Schyst och intressant blogg. Och eftersom du länkar till mig återgäldar jag det.

Johan sa...

Artigt så det förslår. Tackar.

Related Posts with Thumbnails