fredag 21 november 2008

Mera musslor till hönsen!

Det kan finnas möjligheter att använda odlade musslor istället för fiskmjöl för att möta hönors metioninbehov. Det vore en spännande möjlighet för att närma oss en uthållig äggproduktion. det finns naturligtvis många praktiska och säkerhetsmässiga hinder på vägen; foderindustrins och äggproduktionens stora skala är ett av dem. Mustesterna av musslor är ett annat.

Jag har blivit inbjuden till ett möte om ekologiska höns och deras utfodring i nästa vecka. Det ska bli mycket spännande. Jag skrev lite om problematiken som omger detta område senast den 23 september.

Det finns några nyckelproblem här; äggproducerande höns behöver relativt stora mängder av aminosyran metionin. Får de inte det kan de börja hacka varandra och flera andra problem. Det beror till del på den hybrid av höna vi använder för det, och här tycker jag att man på sikt borde se över hybridvalet. Metionin kan tillföras fodret i syntetisk form. Det får man inte i KRAV-produktion. Den viktigaste naturliga källan är fiskmjöl, men den är i sin tur inte okomplicerad i dessa tider av präktigt överfiske och miljögifter.

Idén att använda odlad blåmussla istället för fiskmjöl förefaller genialisk - näringsvärdet är lika bra eller bättre. Problemen förefaller vara två; dels vill foderindustrin ha så stora mängder mussla för att kunna köra sina kvarnar, att det nästan är praktiskt omöjligt. Det andra problemet är att KRAV inte tillåter att man utför mustester för att säkerställa att musslorna inte har höga halter alggifter i sig.

Jag hoppas det finns vägar runt foderindustrin. Kanske kan man torka musslan med skal och allt, lägga den på säck, och låta hönorna själva picka fram musselkött och det kalk de behöver? Möjligen. Säcklösningen är inte rationell för större produktioner, men man måste ju börja någon stans.

När det gäller mustesterna så indikerar de första studierna att hönorna inte berörs av de toxiner som är giftiga för människor. Om man kunde testa detta i större omfattnin och med högre halter, så kanske vi kan lösa även den biten.

Då skulle vi kanske kunna komma ytterligare ett steg på väg mot den hållbara ägg- och kycklingproduktionen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att de finns de som är villiga att lägga krut på bra alternativa lösningar.

Själv känner jag mig ofta nöjd över faktumet att jag käkar vego, men en sådan här sak gör mig medveten om att det inte precis gör mig klimatneutral (vilket inget förutom döden gör iofs). Ägg och mjölkprodukter är också viktiga "bovar", som jag dock har svårt att se mig leva utan. Därför får jag hoppas på sådana lösningar som du nämner!

/Annie

Johan sa...

När det gäller klimatet kanske inte musslor är så viktiga, däremot är det mycket viktiga när det gäller övergödning av kusthaven. Musslorna äter ju alger som växer på den näring som åkrarna läcker ut i bäckarna. Tar man upp musslor, ger dem till hönsen och använder deras spillning som gödsel som läcker lite till bäckarna som blir musselmat...

Ja, du förstår, då blir det havssnällt att äta sådana ägg.

Mjölken är knepig, men om vi slutade dricka mjölk skulle vi förlora flera hundra arter som växer i betade marker. Jag tycker genomsnittskonsumenten kan dra ned rejält på köttet, och kanske minska lite på mjölken. Men sluta med mjölk tror jag faktiskt blir over doing.

Related Posts with Thumbnails