söndag 9 november 2008

Eko-bröllop?

Om man ska försöka miljöanpassa sitt bröllop verkar det enskilt viktigaste vara att ordna en gemensam transport. Det blir roligare så också. Kan man dessutom bli av med nötköttet, så sparar man nog 500 kg CO2 på ett bröllop.

Vi har varit på bröllop i helgen. En alldeles underbar tillställning som ägde rum strax utanför Stockholm. Paret som gifte sig tillhör den mer medvetna och handlingsinriktade kvartilen när det gäller miljöfrågor. Men det är klart, när man gifter sig kommer väl festen i första rummet, tänkte jag. Och det kanske den gjorde, men de hade gjort en grej som förmodligen var det miljöeffektivaste man kan göra på en tillställning av det här slaget. De hade hyrt en buss, som tog gästerna från Sthlm C till festlokalen. På det viset var det enkelt att ta sig kollektivt till bröllopet. Många bilar lämnades hemma på grund av det. Många taxi belv inte beställda.

Jag gav mig till att göra en överslagsberäkning på klimatkostnaden för maten vs transporter. Jag kom fram till att mat och fest kostade ungefär 300 kg CO2. Bussen släppte ut cirka 60 kg CO2, men om bussen hade ersatts av 20 bilar så hade transporterna ökat till minst 320 kg CO2, alltså mer än maten. Och då ska man också räkna in att ett tjog bilar ska kallstarta.

Alltså, vill man verkligen satsa på ett grönt bröllop, förefaller den enskilt viktigaste åtgärden vara att ordna en buss från närmaste station. Jag vet att det kostar några tusen, men de flesta bröllop går på så mycket att det nästan inte märks. Dessutom får man den sidoeffekten att folk inte kan droppa av i samma omfattning - festen blir roligare. Och det kanske var det som är huvudsaken?

Så här har jag räknat:

Maten
Till varmrätt fick vi nötkött. Nötköttet släpper ut en storleksordning mer än det mesta annat som vi fick. Jag har räknat med 15 kg CO2 per kg nötkött, och med 150 gr kött per person. 80 pers blir 180 kg. Sedan har jag lagt på nästan lika mycket till för resten; lite mejeriprodukter, grönsaker och drycker torde vara de viktigaste. Maten var inte ekologisk, men det torde inte ha så stor betydelse så länge det ligger nötkött på tallriken.

Bussen
Jag vet inte exakt vad en buss släpper ut, men jag vet att en modern stor lastbil med släp drar runt tre liter milen. En normal genomsnittsbil drar strax under litern. En buss trode ligga ungefär mitt emellan. Jag räknar med att snittbilen släpper ut 0,2 kg CO2 per km och att bussen släpper ut 0,5 kg CO2 per km. Det är förmodligen bilsnälla värden. Det var 30 km från centralen till bröllopet. Bussen körde ut, sedan tillbaka till garaget och så ut för att hämta på natten och så åter. Alltså 4 ggr 30 km, 120 km. Det blir 60 kg CO2.

Bilarna
Om bussen (den var knökfull, typ 56 platser) ersätts av bilar räknar jag med att det blir cirka 20 bilar och taxi. De ska köra 80 km per styck (lägger på 20 km för tomtaxi och för att folk skippar kommunalt innan bussen) och släpper alltså ut 0,2 kg per km. Det blir alltså 320 kg CO2.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails