torsdag 26 februari 2009

Utmanande?

Annie på Vi Visar Vägen gillar att utmana andra bloggare. Den här gången har hon snyggt lagt upp en boll för mig att försöka smasha in. Min princip är att undvika utmaningar, eftersom jag tycker de luktar kedjebrev. Men, vaffan, det här verkar kul på något vis, så jag står på:

"...en liknande utmaning som dock begränsar sig till köpandet av ekoprodukter: Vad gör jag bra, vad gör jag dåligt och vad kan/vill jag göra bättre när det kommer till ekologiska varor?"
Nu beror det på lite vad man menar med ekoprodukter. Men jag antar att det i princip gäller mat (eller i alla fall sådant som man äter/dricker), kosmetika och kläder. Jag hoppar över sådant som att vi har tilläggsisolerat huset med gammalt tidningspapper (väsentligt smartare än glasull), skaffat kakelugn, bytt bort den direktverkande elen osv.

2 bästa sakerna
  • Jag är mycket nöjd med min strategi att "lägga om en grej i taget". Jag bestämmer mig för att aldrig mer fundera på att köpa något annat än eko/KRAV för en produkt i taget. Finns det inte KRAV-mjölk, så handlar jag i morgon istället, t ex. Gäller också smågrejer som vaniljsocker eller olivolja. Det förenklar mitt handlande och förstärker effekten på marknaden. Har lagt om en hel del nu; senast i listan var nog smör när Arla kom med sin 1kg-förpackning.
  • Vin. Jag är lite svag för vin. Det går inte åt mycket, men det blir guldkant i en småbarnsförälders liv med lite gott ekologiskt vin typ varannan fredagkväll. Och numera finns det flera höjdare att upptäcka. Undrar om man skulle kunna få fatt på ett ekologiskt portvin som kan gifta sig med Änglamarks supergoda parmesanost?
2 sämsta sakerna
  • Godis. Det slinker ned lite snask utan någon annan märkning än typ Haribo i både mig och resten av familjen. Har inte hittat något vettigt sätt att komma åt det. Är heller inte säker på att jag tänker prioritera det. Men det börjar hända lite. Kanske kan det bli aktuellt snart. Choklad, däremot, har vi lagt om. Alltid eko och/eller reko.
  • Köttet. Vi vill äta mindre kött, men vi får liksom inte riktigt styrning på det där. Det kanske händer lite undermedvetet, men jag skulle gärna vilja kunna säga något krispigt i stil med att söndag och tisdag är vegetariska hemma hos oss, och nötkött kan räcka en gång i veckan.
2 saker jag kan/vill/ska bli bättre på
  • Kläder. Jag gillar att känna mig välklädd, men inköpen blir ofta spontana eller i nöd. Då har jag svårt att leva upp till ambitionen. Men jag försöker köpa en del på webben, och då är det ju inga problem med eko. Saknar också en sajt där man kan få måttsydda skjortor. Det finns en uppsjö på den konventionella sidan, och det blir snyggt. Var är eko-alternativen?
  • Bröd. Det börjar komma en del bröd i butikerna. Och det är kul att baka. Det kunde vara en kul grej att få lite bättre stil på.

8 kommentarer:

marica sa...

Bröd. Jag säger bara det. Bra ekologiskt bröd kan vara beroendeframkallande. Vi har ju en bagare i bygden och folk reser långt för att köpa hans bröd. Vi är bortskämda, och höll på att gå i bitar när han hade en månads uppehåll i januari (men även bagare måste ju få vara lediga någon gång..). Dessutom har han ibland bakkurser för den som vill lära mer för eget bakande. Bakkurser finns även i Järna och lite andra platser i landet. Du är välkommen hit att äta gott bröd och färska grönsaker i sommar.

Anonym sa...

Känns som om vår familj har lite samma problem, som det där med köttet. Jag och min mamma tycker vi ska börja med att ha en vegetarisk dag i veckan men min brorsa är inte så pigg på det tyvärr.

Anonym sa...

Haha, jag lovar det här blir min sista utmaning till dig :)

Att lägga om en sak i taget tycker jag är en av de bästa tipsen! Jag tänkte på det en hel del häromdan när jag stod och diskade. För ett år sen (när jag bodde hemma) så skulle jag tagit en rejäl klick yes och diskat min tallrik under en hård stråle med varmt vatten, medan jag nu diskar med bra miljöval, så sparsamt med vatten som jag kan, jag har en disksparare som portionerar ut diskmedlet, och disktrasan är tvättbar. Allt det här skedde ett steg i taget och nu är allt så självklart för mig. Det går verkligen om man bara bestämmer sig och tar det lite lugnt (inte för lugnt!). Det gäller ju även ekovaror.

Anonym sa...

Godistips! Sjölunda gård tillverkar svenskt ekologiskt smågodis. Brukar finnas på Coop till exempel. Säljs i två varianter i egna påsar, och en ask med ekologiska geléhjärtan som också är ljuvliga att ge bort.

Johan sa...

Marica - förbi, antar att det är Klarälvsdalen, eller menar du Järna? Hur som. kan vara värt en resa i vart fall.

Theréz - satt och snackade med en allmänläkare som är vegetarian häromdagen. Jag ställde frågan om hur mycket man kan dra ned köttkonsumtionen utan hälsorisker. Hon menade att om man bara pillar in lite mer bönor och äter allsidigt i övrigt så räcker det med kött en till två ggr i veckan. Käkar man mindre kött än så, så bör man betrakta sig som vegetarian och tänka lite mer på vad man äter.

Johan sa...

Annie - go, go, go!

Anna - jo, jag känner till Sjölunda gård, men jag gillar inte riktigt deras vanliga grejer. Men hjärtana är både goda och snyggt förpackade. De har jag köpt några gånger.

Frida M sa...

Välkommen att besöka oss om du vill ha lite inspiration till dina "köttfria" dagar.
Tack för en inspirerande blogg med mycket bra info!

Johan sa...

Vegomamman - tack för tips. Ska hålla koll på er.

Related Posts with Thumbnails