fredag 20 februari 2009

BioFach - beyond organic

Jag tänkte jag skulle visa lite vad jag menar med att "beyond organic" är en tydlig trend.



Fallstudie 1 - EOSTA / Nature and More

EOSTA är en ganska stor aktör på den europeiska marknaden för färsk frukt. Företaget har en engagerad, kanske till och med passionerad ledning. Det ryktas att det är jobbigt att jobba där, eftersom det är sådant fruktansvärt driv i ledningen. Det intressanta här är att försöka se vad det är mer än ekologiskt de bygger in i sitt varumärke "Nature and More".

  1. De jobbar med spårbarhet. På varje förpackning finns en kod. Knappar man in koden på deras webbplats så får man detaljerad info om producenten. Inte bara eko - det är tydlig identifiering också.
  2. Alla deras förpackningar (tror jag) är nedbrytbara. Man ska kunna slänga inte bara druvkärnorna utan hela druvlådan i komposten. Inte bara eko grejor - reko förpackning också.
  3. De är involverade i ett koldioxidprojekt som syftar till att deklarera utsläppen av koldioxid från transport från produkten. Inte bara eko - klimatpåverkan också.
Fallstudie 2 - Dansk rättvis korv


Danskarna är duktiga på åtminstone tre saker; grisproduktion, charkproduktion och marknadsföring. Här är en bild på en del av den stora danska montern. Även här jobbar man med mervärden.

  1. All el i produktionen är från vindel. Inte bara eko - klimatsmart oxå. (Förresten går vindmöllan igen på väldigt mycket danskt material - möjligen är det en strategi att försöka knyta ihop hela den danska ekoproduktionen med den klimatvänliga vindelen)

  2. Det kanske inte syn, men i texten står det "Pure organic ingredients only". Inte bara eko. Det är rent oxå.

  3. Texten igen; Företaget kallar sig "Fair Food Group". Man skapar associationer till fair trade. Inte bara eko - fair oxå.


Fallstudie 3 - högsta kvalitet på ullen

Vet inte riktigt om den här platsar i den här trendspaningen, men jag gillade färgerna på ullen, så på något sätt måste jag få med den. Det här företaget hittade jag på textilavdelningen, som i övrigt var betydligt hippare än vad den här bilden antyder. Men den här montern drog ändå till sig ganska mycket uppmärksamhet. Kanske är det för att

  1. Alpacka är ett lite exotiskt djur. Ullen är välkänd. Det är inte bara eko - det är spännande oxå.
  2. Jag uppfattade att många var intresserade av kvaliteten. Det är inte bara eko - det är välgjort också.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl det som har varit den stora tröskeln då det kommer till ekologiska plagg... att de ofta har varit lite trista i färgerna. Men nu har de äntligen kommit på att det är viktigt med glamour också :)
Vad roligt och intressant att läsa dina senaste inlägg :)

Johan sa...

Vet inte riktigt hur jag ska ta det där - har jag trist smak? ;-)

Men visst, absolut, det var de fräckare utställarna som kändes som framtiden. Men kanske säger det något om besökarna att den här utställaren drog relativt mycket folk. "Branschen" har kanske inte ännu fattat hur viktigt det är med lite flärd.

Anonym sa...

det är mycket man missar när man har någonstans dit man behöver hålla sig, jag besökte aldrig textildelen alls. jag besökte väl knappt någonting utanför africa pavilion alls, inte annat än med ett tydligt mål och snabba steg i alla fall.
skulle vara roligt att åka dit någon gång och ha tid att gå runt och titta ordentligt.

Johan sa...

Den här gången var det delvis mitt uppdrag - att visa runt och kolla. Det var en lyx.

Related Posts with Thumbnails