fredag 20 februari 2009

Paradigmskifte?



Jag har frågat i princip alla jag har haft möte med på BioFach hur marknadsutvecklingen har sett ut hos dem det senaste halvåret. Jag letar efter tecken på att eko-marknaden dyker tillsammans med konjunkturen. Hittills har jag inte fått något vidare stöd för det - eko förefaller öka överallt just nu, om än i något lägre takt än samma tid förra året.

Dagens spaning inkluderar USA, där man berättade för mig att antalet nya lantbrukare, som anmäler sig i år, är större än vanligt, kanske rekord. På konsumentmarknaden förefaller konsumenten skjuta upp eller skippa större inköp men istället unna sig vardagslyx som riktig mat med hög ekologisk kvalitet.

I Kina ökar den interna marknaden kraftigt. För bara två-tre år sedan exporterade Kina runt 90% av sin ekologiska produktion. Nu exporterar man bara 30-40% och undrar istället hur de kan få tag på leverantörer från Sverige...

Intill vidare fortsätter jag alltså att hävda min tes; konsumenterna har lagt om sina värderingar. De företag som förstår det kommer att gå vinnande ur den här lågkonjunkturen. De som inte förstår det kommer att åka ut.

På bilden ovan ser du ungefär en femtedel av de produkter som visas upp som "nya produkter" på årets BioFach.

Fotot har jag själv tagit. Det går bra att låna bilden om du anger EkoTänk som källa.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails