torsdag 19 februari 2009

BioFach - större än någonsin!


Den första dagen på BioFach går in på målrakan. Det är stort. Större än någonsin. Det är hall efter hall efter hall... Och så emellanåt träffar man på riktiga godsaker. Till exempel den här korvmakaren från Italien. Här snackar vi korv på högsta nivå. Och inte är det någon nitrit i den inte.

Någon jag pratade med menade att man börjar kunna se att eko liksom ligger före. Det dyker upp produkter här som inte ens finns på den konventionella marknaden. Man satsar och utvecklar alltså eko-sortimentet först i vissa fall. Sagesmannen ville inte exakt förklara vad hon hade sett. Ville väl liksom ha det för sig själv. Men kul är det!

Skumt nog har annars min dag präglats av att DN snappade upp att KRAV inte tänker jobba med tilläggsmärkning i klimatprojektet. Vi tycker kanske inte att detta är så dramatiskt, och att det viktiga är att se till projektets resultat, som liksom är något många inblandade organisationer har åstadkommit. Nästan unikt i Sverige och kanske i världen. Men det har varit många journalister som har ringt. Så till den grad att jag bommat flera seminarier. *Skrattblandad gråt.*

Jag har försökt trendspana med video. Tänkte försöka lägga upp några filmer om det blir bra. Jag tror förresten Renée Voltaire skulle blogga härifrån oxå, men ännu har jag inte sett något komma upp på hennes blogg.

Foto: Johan Cejie. Det går bra att låna bilden om du anger EkoTänk som källa.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Läste också artikeln i Dn, och tänkte att jag kanske skulle få läsa mer om det här...
Jag tycker iallafall det är smart att inte blanda in ännu en märkning utan utveckla de som redan finns.
Men det är ju bara in åsikt.
Hoppas du har det bra iallafall, trots envisa journalister.

Anonym sa...

Bra, bra, bra! Vill inte eller ha en till märkning. Hellre grönt hela vägen! De som avstår blir så småningom förlorare..

Johan sa...

HippiH - det är liksom ett vägval, och man måste välja. Jag tror detta både är det tydligaste men också mest utmanande valet för KRAV och de företag som är certifierade enligt KRAVs regler. Helt klart spännande. Och journalister är mest trevliga, inga problem.

Annie - jo det är nog förlängningen på vår analys. Det gäller att ligga i framkant om man ska ha något att säga till om.

Johan sa...

...

Related Posts with Thumbnails