lördag 21 februari 2009

BioFach - lite övrig spaning

Någon jag sprang på menade att ekologiskt har börjat ta ledartröjan i produktutvecking och kampanjer. Arlas trick för något år sedan var nog ett tidigt utbrott av den trenden. Kommer ni ihåg hur de på helsidor visade upp sitt KRAV-märkta sortiment, men texten handlade om Arla och varumärket Arla, som till typ 85% är konventionellt. De lät det relativt stora KRAV-sortimentet ge positiv laddning till huvudvarumärket Arla, som inte är uttalat ekologiskt. Smart, smart, smart.


Vi har sett en del spännande produkter och varianter som jag inte sett förut. I den svenska montern hittade jag den här påsen:


Falcons lättsaltade potatischips. Om jag fattade det rätt är det en del av en kampanj som handlar om att lansera Falcons KRAV-pilsner. Det som är intressant här är dels att jag inte sett just den här kombinationen av erbjudande förut. Det är väl inte så särskilt super-duper-genialt, men ändå - jag har inte sett Falcon lansera ett nytt öl med chips förut. Första gången de testar det, så gör de alltså det med en eko-produkt. Jag tror att det är Gårdschips som tillverkar chipsen, och här har uppstått en ny allians som också är spännande. Kanske är det så här som Gårdschips skulle kunna knapra andelar på OLW och Estrella?

En annan grej är nya spännande regioner som marknadsför sig. Det är inte ovanligt att exportinriktade länder och regioner som Danmark eller Galicien har stora montrar, ofta med ett ganska stort statligt stöd. Vi har vetat ett tag att det finns stor potential för ekologisk produktion i Östeuropa, helt enkelt för att man dels inte har storleksrationaliserat (så kunnandet och arbetskraften finns kvar på jorden) och dels inte haft råd att använda konstgödsel och bekämpningsmedel. Däremot har den östeuropeiska sidan haft svårt att marknadsföra sig. Polen gjorde ett rejält försök förra året, men det blev lite taffligt. I år hade de lärt sig läxan och var betydligt snyggare och roligare. Det kanske inte syns att de var roliga på bilden, men i alla fall:

Jag tror att om man ska leta efter spännande, lite kuriosa produkter med historia, så ska man ta sig över Östersjön. Det finns mycket där.

Någon gång för ett tag sedan gjorde jag en postning över att jag var så syndigt nöjd med att jag hade hittat I Love ECOs knapriga ekovariant av startmüsli. Här på mässan sprang jag på ett danskt företag som tillverkar flera och ännu mycket roligare rostade knapermüslis i åtminstone tre varianter; basic, frukt och kakao (ännu en produkt som jag inte sett som kovnetionell ännu). De sade sig inte har försökt komma in i Sverige - hoppas någon tar kontakt med dem och börjar sälja. Crispy Food heter de. De håller till i Danmark.


Till sist bara en bild från den afrikanska paviljongen. Allt finns som sagt som ekologiskt. Även passionsfrukt och bananer som är lite mer intressanta än de vanliga cavendishbananer vi får:


Bilderna har jag tagit själv. De går bra att låna om du anger EkoTänk som källa.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra blogg du verkar ha! Men kan inte du tipsa om sidan ett klick för skogen? Där går man in och klickar, och för varje klick (som är helt gratis för den som klickar) skänker sidans sponsorer pengar som går till att rädda gammelskog. Just nu kämpar man för att rädda Verles gammelskog i närheten av Göteborg, och det är bråttom! Innan den 19 mars måste man ha pengarna. All hjälp behövs!

Anonym sa...

Intressanta rapporter från biofach!

Du är umanad på min blogg i att skriva en kort ekolista förresten :)

Johan sa...

Klicka för skogen - jag gillar det ni gör, men jag vill hålla EkoTänk fokuserad på ekologiskt och bloggande. Men, hmm... jag lägger upp en post om ert läge just nu. Alltid något.

Annie - utmaning - principer är till för att brytas. Klart jag ska reagera på det där.

Johan sa...

...

Related Posts with Thumbnails