torsdag 12 februari 2009

Grabben som inte kan säga R

Här i Uppland har vi nu fått vår egen lokalproducerade mjölk. Jag tycker att det är så roligt att jag blir alldeles knottrig. Mjölken heter Sju Gårdar. Det är också kul att detta intiativ luckrar upp gränserna mellan mejerierna. Sju Gårdar hör till Arla-land, men tar hjälp av Gefleorten för det här projektet. Spännande.

Sju Gårdar har gjort en reklamfilm för sina grejer. Jag kämpar för att förstå vad filmen öht har med mjölk att göra, men jag tycker att den på något underfundigt vis är genial. Sedan är det klart att jag känner grabben som har huvudrollen. Och han är precis så pillimarisk som han verkar. Och han kan inte säga R. Än.

Det är ju lite kul att grabben bor ett par kilometer från Stabby, som är en av de sju gårdarna. Jag vet inget om snubben och de andra barnen, men det känns ärligt och gediget. Och det sägs ju vara framtidens varumärken - de ärliga.

Hmmm... när jag tänker närmare på den där filmen, så kanske den lilla grabben som gör på sitt vis liksom representerar uppstickaren Sju Gårdar... Men det verkar så långsökt... Någon som har något tips?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tipset är att det är just den typen av fundering som gör att man pratar om filmen

Anonym sa...

Det kanske däjföl det äl lättast att köpa blå mjölk då den löda äl så svål att uttala ;)
Jag sympatiselal lojalt med glabben, då jag inte hellel kan säga LLLLLLLL. :D

Ha en trevlig helg!

PS, när jag var barn kunde jag varken säga S eller R, det var ett under att jag blev förstådd! :)

Anonym sa...

Vi har faktiskt fått vår egna mjölk i Värmland också. Jag har dock ingen vidare koll på den utan har bara sett någon reklam på stan.
Men det står stort över hela paketen att det är värmländsk mjölk.

För övrigt kan jag inte heller säga R och jag tvivlar på att jag någonsin kommer lära mig.

Anonym sa...

Dock tror jag inte att den här värmländka mjölken finns som ekologisk, tyvärr. Det är väldigt tråkigt, men jag kunde inte se någonting om det alls.

Johan sa...

Gunnar - du menar att det här lilla lokala initiativet har lyckats skaffa sig en så übersmart byrå, som kan beräkna den effekten? Eller så hade de bara tur och fick ihop några roliga klipp...

PQ - det som intresserar mig är hur du uttalade s! Det fölklalal också valföl man talal om mellanmjölk och inte glön mjölk...

Lena - det där är lite intressant. Jag får ett tydligt intryck av att när det gäller Värmland så är det viktigaste att de köp man gör har skapat arbetstillfällen i Värmland. Jag har hört ungefär detsamma från flera andra mer eller mindre professionella aktörer. Jag känner mig kluven inför det; det är bra att konsumenterna känner sin makt. Det är synd att de inte går hela vägen. Och ja, Värmland ligger ljusår före Uppland när det gäller lokal mat.

Johan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Related Posts with Thumbnails