söndag 15 februari 2009

Kluven tunga

Flera butikskedjor ska nu vrida upp köttsortimentet ett snäpp och börja satsa på biodynamiskt kött. Det tycker jag är spännande och bra. Allt som gynnar utvecklingen mot en mer eftertänksam matproduktion tycker jag är bra. En del har synpunkter på den biodynamiska djurhållningen just ur djurskyddssynpunkt, men jag tycker ändå att detta är spännande. Men när jag läser det här blir jag lite lack:

- Det kan sporra det ekologiska lantbruket att utvecklas ytterligare, säger Icas miljöchef Kers­tin Lindvall.

Samtidigt ska man veta att ingen av de stora kedjorna lade några fingrar emellan när Scan bestämde sig för att ditcha KRAV-märket på griskött. Skillnaden för grisarna är påtaglig - ska de få gå ute och beta, eller bara vara ute på hårdgjord yta? Men det EU-ekologiska grisköttet är billigare, så då passade det kedjorna att se bort från att även det ekologiska lantbruket behöver utvecklas.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails