måndag 9 februari 2009

KRAV - världens bästa miljömärkning?

Jag tror att KRAV är det enda miljömärken som självt är miljöcertifierat (enligt ISO 14001). ISO 14001 kan betyda lite vad som helst, men betyder i vart fall att man ska identifiera sin miljöpåverkan, och systematiskt minska den. Vi har i många år jobbat med detta utan att vara certifierade, men nu är vi det och då måste vi hela tiden förbättra oss. Jag tycker det är enormt kul att se att det går att jobba sig ned även på jobbet. Vår viktigaste miljöpåverkan är klimatpåverkan som sker genom utsläpp till följd av uppvärmning av lokalerna i Uppsala, resor med tjänstebilar, tjänsteresor med egna bilar och flygresor. Så här såg det ut för oss 2008:

Koldioxid per årsarbetare: 423 kg (mål 600kg CO2 / årsarbetare)

Kompensationen sker i så kallade CDM-projekt (Clean Development Mechanism) som leder till minskad energianvändning eller övergång till förnybar energi. Projekten följer intentionerna i Kyotoprotokollet och kontrolleras av FN. Kompensationsprojekten har mätbara miljöeffekter och leder till en hållbar utveckling där de genomförs.

Vore kul om någon kunde säga något om miljömålen där ni jobbar/pluggar/hänger om dagarna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan skatta mig oerhört lycklig över att gå på en skola som faktiskt bryr sig. Såhär ser det ut: vi har en uttalad hållbar profil, vi äter vegetariskt på fredagar (eleverna ska få välja vilken vegomat de vill ha efter klagomål från dem, genom en omröstning som jag styr upp på hemsidan), vi ser över att bli iso-certifierade, om jag inte minns fel ska vi bli ensam skola i stockholm om att producera egen biogas från slängda matrester, vi har pant på muggar i cafeterian så att inget slängs, vi ska ha en egen hållbarhetskonferans i maj, vi har global miljövård som valbar kurs, vi har en pappersbesparingsplan som jag personligen har skrivit (!), vi ska delta i earth hour, jag är ganska säker på att vi använder fjärrvärme, studiedagar anordnas om hållbarhet (debatter, besök, intervjuer, seminarier) och vi antar varje år en ny plan för att följa profilen. Min förhoppning är att kunna lägga fram ett rimligt förslag om en övergång till vindkraftsbaserad el genom andelshandel eller åtminstone miljömärkt el. Ledningen kommer antagligen stå bakom mig, men jag misstänker att det är en fråga för kommunen!

Så himla härligt att vara där det händer något :)

Johan sa...

Ja, vad säger man om det? Wow, kanske? Finns det något pris för Sveriges Miljösmartaste skola? Borde vara ert i så fall.

Har ni några bra nyckeltal? Jag är lite nördig, men jag gillar fokuseringen som uppstår när man sätter målen så. Typ kg CO2 per elevår, eller så?

Anonym sa...

Jag är ju konstnär och delar ateljé med andra. Vi har som miljömål att tvätta penslar i slutet kärl och lämna det farliga avfallet på miljöstationen. Både oljebaserade och akrylbaserade färger samlas in. Akrylfärger i avloppet är väldigt resurskrävande att rena. Vi sorterar papper, plast, kartong, glas och annat. Vi handlar lunch som vi tar med oss från en restaurang i närheten. Tillsammens med dem kom vi överrens om att vi tar med oss matlådor som vi återanvänder för att slippa använda engångsartiklar.
Vi köper ekologiskt kaffe och mjölk och såna där miljögröna ljusrör till belysningen. Ingen av oss använder starka lösningsmedel för att skona kropp och miljö... Vi tvättar arbetskläder tillsammans och gör inköp från brädgårdar tillsammans för att dels effektivisera och spara på miljön. Vi har dessutom köpt in vin- och vattenglas till evenemang så att vi slipper plastglas.
Det var nog allt... alla bäckar små. :)
Vi har ju valt detta själva och har ingen beräkning på något CO2...

Anonym sa...

Jag har efterfrågat lite statistik, vilket vi dock är sämre på. Men jag ska ta upp det på nästa skolkonferans och hoppas på att trycka på det då! :)

Monica sa...

Jag jobbar på ett IT-företag och vi driftar en fröskräcklig massa datorer. Har inte hört talas om några miljömål... Ska självklart slänga ur mig frågan! Det är ju faktiskt lite på modet med "Grön IT" så vi får se... Kan dock säga att miljövedvetandet i stort på min arbetsplats är "så där..."

Johan sa...

Annie o PQ - förr i tiden när jag miljökonsultade, så brukade vi råda våra kunder att dels göra det man kan och vill, och dels ge sig på det som är stort. Att göra det man kan och vill är roligt och framgång föder framgång. Man kommer på mer och mer små saker som kan göra. Man får känna sig duktig. Det stora kan vara betydligt jobbigare, kräva investeringar osv. Men har man tur sammanfaller de. Jag tycker att miljöarbetet hos er verkar handla lite om det man kan och vill, och det är på ett sätt det bästa sättet att börja på. Då blir det kul att komma vidare med miljöfrågorna.

Monica - på'rom bara. Två konkreta tips: gå över till Bra Miljöval El. Börja köpa miljömärkta datorer när det går. Den första är enkel och ger direkt ett diplom. Den andra är betydligt marigare bland IT-proffs har jag märkt. Olika typer av prestanda vägs nästan alltid högre än miljö. Sedan är det mest vanliga bas-person-datorer som är miljömärkta. Servrar, hubs, switchar o sån't är det nog värre med.

Related Posts with Thumbnails