söndag 15 februari 2009

Tårtrejs

Vid sällsynta tillfällen lägger jag upp någon form av recept. Den här gången gäller det tårtor och en personlig seger för mig själv. Jag har hittat en väg ut ur marsánkrämsträsket; räddningen är en kombo av reko vaniljsocker, riktig gädde och rekorderliga bananer. Allt lätt tillgängligt, numera.

Tårtor verkar vara någon slags troféer. Man lägger ned helt oproportionerligt mycket krut på dem och alla goa gäster ojar sig över hur fina och goda de är. Hippihäxan har delat med sig av en bra-nära-nästan-helt ekologisk tårta. Jag kan inte vara sämre utan delar givetvis med mig av min variant.

Bildkvaliteten är väl sådär. Grädden ska ju vara vit... Men i alla fall - det intressanta för mig var att jag kom på hur jag skulle ersätta marsánsåsen med något helreko. Det är nämligen så att tårtor i den här familjen ska ha ett lager "vaniljsås" (som alltså är marsánkräm), och ett lager frukt eller bär i någon form av röra. Det har grämt mig ett tag det här med marsánkrämen, som ju mest är fusk rakt igenom. Men, så idag slog det mig: Vispa grädde, rör i redigt med riktigt och reko vaniljsocker, mosa en banan eller två och rör ned i vaniljgrädden. Perfekt! Barnsligt gott, och sådär lagom stabbigt så att tårtan ändå håller formen.

Lager två blev idag en sockrad blandning av frusna hallon och blåbär. Jag hällde på lite ospädd tranbärssaft (finns t ex i Änglamarkssortimentet, mycket godare i detta sammanhang än t ex jordgubbssaft) på bottnarna för att öka geggfaktorn. Grädde över och runt. Garnerade med mandariner och druvor.

Det blev succé, och det fräcka var att allt, helt utan besvär, var eko. Med ett undantag, och det är där jag har en parallell till Hippihäxan. Undantaget för min del var bottnarna. Normalt är det inga problem att baka en botten. Men till det här kalaset behövde jag fyra tårtor, och då slog latheten till.

Jaha, veckan som kommer blir det BioFach. Ska bli spännande.

Bilden har jag tagit själv. Om nu någon skulle vilja låna bilden, så går det bra. Ange EkoTänk som källa.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer ett till recept schyst på "marzankräm" Den vi hade i vår:
3 äggulor, 3 dl grädde och 1½msk potatismjöl sjud sakta i rostfri kastrull under omrörning, blanda sedan i vaniljsocker 2 msk och rör tills det svalnar.
Gott det också, men banan verkade ju vara ett jättebra alternativ! Ska testa nästa gång.

Sarah sa...

Låter gott! Grattis på födelsedagen förresten!

Johan sa...

Tackar. Och tackar.

Anonym sa...

Ååå, jag som älskar tårtor med en massa bär och frukter. Verkar ju smarrigt värre den där:)

*Grattis*

Anonym sa...

Hej! Jag vet inte om du läste det i min blogg, men vi undersöker just nu i kursen biologi breddning om i vilken utsträckning människor väljer ekomjölk och sätter det i samband med hur viktig de tycker att miljöfrågan är (skala 1-3). Det skulle vara intressant att veta hur många procent av mjölkförsäljningen som är eko. Har du någon koll på det, eller vart man eventuellt skulle kunna hitta sådana siffror?

Tack på förhand! :)

Johan sa...

Annie - det beror på vilken mjölk du menar, men jag tror att mellanmjölken ligger runt 10%. Det intressanta är kanske invägningen, alltså hur mycket av all mjölk från gårdarna som är KRAV resp eko. Jag har det inte i huvudet, men det finns två bra rapporter att kolla upp: dels KRAVs marknadsrapport som släpps idag, tror jag (håll koll på www.krav.se). Dels oxå ekologiska lantbrukarnas årliga rapport Växande Marknad. Jag tror inte den har kommit i år än, men håll koll på www.ekolantbruk.se.

Sedan är det klart att de olika mejerierna kan svara på det för sin egen del. Organisationen Svensk Mjölk borde också veta.

Anonym sa...

Ser otroligt gott ut!
Här kan du se en till god eko-kaka:
http://moeller.blogg.se/2009/february/jag-har-bakat-en-reko-ekokaka-vem-vill-kakan.html & http://moeller.blogg.se/2009/february/den-dar-kakan-mums-var-ordet.html

Johan sa...

Annie - jag tror att exakt de siffror du letar efter finns på sid 14 i KRAVs marknadsrapport.

Lena - det här artar sig ju riktigt bra!

Related Posts with Thumbnails