torsdag 19 februari 2009

Skickliga danskar

Varje år har BioFach ett land eller en region som tema. I år är det Danmark. Man kan säga mycket om danskar och deras lantbruk, men de är skickliga och drivna när det gäller att marknadsföra sig. De kan det här med att skapa värden, att sälja, att få mer betalt. Skillnaden över sundet är dramatisk. Danmark är årets land, de har en enorm, ren och snygg monter, en film (nedan), de har ett namn på sin satsning (Organic Denmark), de syns och hörs på ett trevligt vis.

Det som syns av Sverige är en liten monter, längst bort i en avsides hall. Montern heter Food From Sweden och man trycker alltså inte ens på att Sverige skulle vara särskilt ekologiskt. Ingen skugga över de som ordnar den svenska montern - det är mest en kulturgrej tror jag. Jag har en liten förhoppning om att svenskar ska tycka att det är lättare att ställa ut på EkoNord i Göteborg, och sedan våga språnget ut i Europa. För vi har många enormt bra produkter.

En praktfavorit till produkt som jag fick smaka idag var Ciprians (Pipers Glace) variant på Magnum. Men helt KRAV-godkänd, och helt äkta gräddglass inuti och gudomlig choklad utanpå... To die for. Deras kardemummaglass är också något oöverträffat i min smak. Matälskaren gillade den också ganska bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

äh, jag skrev en kommentar som inte kom fram. den handlade om att jag aldrig smakade pipers nya trots att jag rännde runt endel hos svenskarna. jag antar att jag missade något!

Johan sa...

Jo, det får man nog säga att du gjorde. Men om det går som de vill så kommer den väl ut i butik ngn gång.

Det var skön stämning i afrikamontern, förresten

Related Posts with Thumbnails