onsdag 25 februari 2009

Dags att KRAV-märka Vasaloppet!

Jag åkte skidor mellan Sälen och Mora i måndags. Då slog det mig att ingen verkar ha upptäckt mäjligheten att marknadsföra miljöanpassad kost för hälsofreaksen som knegar runt på En Svensk Klassiker-touren. Jag är övertygad om att ett KRAV-märkt paket från t ex Vitargo skulle ge dem en avgjord konkurrensfördel. Om vasaloppsarrangörerna kunde sluta snåla och ge oss lite riktig mat längs spåret så vore det ju fenomenalt!

Jag körde Öppet Spår i måndags. Det är motionsvarianten av Vasaloppet. Samma sträcka, men utan masstart. Det är en rätt skön upplevelse - man åker skidor en dag, bitvis i riktigt vacker natur. Man har en känsla av att detta är en viktig vecka för bygden och folk verkar ställa sig att heja på vilda främlingar bara för att det är kul! Jag har en känsla av att många av de som åker uppskattar just detta - utelivet och den goda stämningen. Jag skulle tro att många betraktar sig som miljömedvetna.

Med tanke på det så är hela arrangemanget lite märkligt. Det känns som att de flesta miljöhänsynen är lagda åt sidan för att fixa så stort evenemang som möjligt. Och de som är inblandade verkar inte tycka att miljön ligger så långt framme. Ekologiskt som marknadsföringsverktyg finns över huvud taget inte.

Det som däremot finns är en massa tomma förpackningar av Enervit och Vitargo som ligger slängda i spåren efter folk som sugit i sig en gel eller en bar i jakt på någon minut. Det serveras kopiösa mängder blåbärssoppa och sportdryck som känns väldigt artificiella. Vasaloppsbullen känns som krönet på de tomma kalorierna och överstarkt vetemjöl. Och folk åker bil. I stora mängder. Och allt kostar ganska mycket pengar.

Jag är ju en del av det här, så jag kastar ju lite sten i glashus nu - men hur kommer det sig att ingen KRAV-leverantör har sett den här marknadsföringsmöjligheten? Jag såg iofs att Axa visade upp KRAV-märkt havregryn - men vem ställer sig i spåret och käkar gröt? Hur svårt kan det vara att röra ihop en KRAV-märkt bar? Lite nötter (protein, fett), choklad (fett socker), honung och rispuffar (så att det inte blir för stabbigt). Stoppa i en nedbrytbar förpackning. Och sportdryck - socker, salt, lite citron. Proteindryckerna - torde finnas vassle och mjölkpulver att göra dem av. Jag vågar nästan lova att den som lyckas ta fram ett KRAV-märkt paket på det här viset kommer att sopa banan med konkurrenterna.

Hoppas bara att någon av snappar kombinationen av miljöintresse och betalningsvilja hos svenska hälsofånar. Kanske Norrmejerier (som ligger bakom Vitargo) ligger bäst till?

Och vasaloppsarrangörerna - kära vänner - ge oss lite riktig mat; frukt som banan på kontrollerna skulle uppskattas. Den gummiartade vasaloppsbullen är inte rolig. Rör ihop egen, KRAV-märkt sportdryck. Volymerna ni hanterar är ju så stora att det ni gör har ordentlig betydelse, förutom att jag som åkare skulle blir betydligt gladare.

Hur det gick? Pja, sådär. Drygt nio timmar. Inte så illa, men jag var lite besviken på glidet. Kändes som om alla bara gled ifrån mig.

4 kommentarer:

Gunnar Rundgren sa...

Grattis till Vasan Johan, Jag var där för trettio år sedan och serverade björklövsté tillsammans med en massa andra i en aktion mot hormoslyrbesprutningarna. Vi gjorde någon kupp i spåret också, något med kranskullan tror jag.....Vasaloppet har annars varit förskonat från politik och miljö. Men med tanke på att snön smälter fort så kunde ju vara ett bra fokus för klimatfrågan. Samla alla vasaloppsvinnare i en manifestation. "rör inte vår snö" typ....

Anonym sa...

Jag är så imponerad! Jag mår nästan illa av tanken att åka långfärds.

Jag tror verkligen att hälsomänniskor är en delvis missad målgrupp. Hälsa och eko hör många gånger ihop och jag är förvånad över att man inte ser mer ekoreklam i exempelvis topphälsa, fitness, iform och liknande tidningar. Bläddrar man exempelvis i camino förstår man att det finns en hel del företag som gärna kommer ut och marknadsför sig i tidningar.

Någon därute kommer bli först med att bli rik på det!

Johan sa...

GR - thanx.

Annie - man unnar folk viss rikedom, men inte andra. Hoppas (åtminstone) någon kan bli rik på eko!

Johan sa...

...

Related Posts with Thumbnails