torsdag 5 februari 2009

Eko(nomin) dyker, eko(logiskt) ökar

2008 var ett starkt år för den KRAV-märkta och den ekologiska maten. I Sverige noterar vi ökningar på 30-40% på helåret och för världen antas ökningen ligga runt 20%. Men 2008 var ett kluvet år. Första halvåret var det febriga slutet på högkonjunkturen. Sista tertialet drogs svångremmarna åt rejält. Trots lågkonjunkturen fortsatte den ekologiska marknaden i Sverige och omvärlden att växa. Jag tror att detta är ett besked om att värderingarna i breda lager faktiskt har ändrats på djupet. Matens kvalitet, ursprung och miljöpåverkan har blivit viktiga parametrar. De företag som förstår det kan bli vinnare under lågkonjunkturen. De som inte förstår det får slåss för sin överlevnad på lågprismarknaden.

Nu börjar rapporterna över marknadsåret 2008 trilla in. Det är intressant eftersom ökningstakten var närapå brutal under det första halvåret. Jag har för mig att COOP ökade omsättningen på sitt ekologiska sortiment med runt 50% och ICA var inte långt efter. Axfood lanserade under 2008 sitt Garant-program, och man kan tänka sig att även deras lyft skulle komma under slutet av 2008. Och på helåret ser det väldigt bra ut. Men så gick Lehman Brothers i konken och allt blev annorlunda.

I lågkonjunkturer har vi tidigare sett tendenser till att konsumenten snabbt blir mer prisorenterad. Det blir mer fokus på kr per kg än på vad det där kg-et egentligen är. Jag har fått inrtycket att vi nu dock har nått ett läge där dels ekonomin är så stor, så även om det tajtar upp, så finns det en större marginal för de flesta än det har funnits tidigare. Dels har jag en känsla av att klimatdebatten verkligen har skärpt in i de flesta att vi måste göra något nu, och att vardagliga val påverkar. Jag tror alltså att vi kommer att se en avmattning i ökningstakten, men inte att eko-marknaden planar ut eller krymper.

Hur ser då tendensen ut? Ridderheimsrapporten refereras i flera tidningar, t ex i NT. Det säger i princip att 7 av 10 säger att lågkonjunkturen inte påverkar deras inköp av ekologiskt, 1 av 10 kommer att öka inköpen och 2 av tio kommer att minska inköpen. Det är svårt att säga vad nettoeffekten av detta blir, men någon tydlig avmattning är svår att se.

I samband med EkoWebs seminarium för någon vecka sedan uttalade sig många om utsikterna framöver. Någon bedömer att marknaden som helhet kommer att växa med 10 till 20%. Andra pekar på att det viktigaste som hände under 2008 var att flera stora förädlare utvecklade eko- och KRAV-produkter. Det innebär en strukturell förändring som gör att det blivit mycket lättare för butiker och kedjor att ta in eko-alternativen.

På ett globalt plan väntas ökningstakten för 2008 ligga på 20%, men här har jag ännu inga uppgifter på vad som har hänt september och framåt. I Danmark sägs den bromsande ekonomin inte hämma tillväxten på eko-marknaden. Man förutser en fördubbling av marknaden på fem år. Jag antar att det kommer mer siffror lagom till BioFach, det brukar det göra.

Jag ser alltså att trots en rejäl utförslöpa i ekonomin, så kommer kvalitetssegmentet "ekologiskt" att öka i såväl Sverige som den omgivande världen. Jag tror att det ligger en värdeförändring hos konsumenterna i grunden för detta. Man inser att vi har råd att köpa ihjäl oss själva och världen. Därför träffar man val som inte varit vanliga under tidigare lågkonjunkturer.

Richard Walters skriver en krönika i International Supermarket News som stödjer mitt resonerande; konsumenterna håller över lag på att skaffa sig nya grundläggande preferenser. Ett stort antal konsumenter är beredda att prioritera om för att mildra sitt ekologiska avtryck. De företag som förstår det här och agerar i konsekvens av det kan kapa åt sig betydande marknadsandelar när konjunkturen sjunker. De som inte fattar riskerar att åka ut eller helt hänvisas till den stenhårda bulkmarknaden.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt glädjande att höra och jag tror att det ligger mycket i det du säger! Jag kan ibland vara lite pessimistisk när det gäller just det här, men jag är med glädje motbevisad :)

Anonym sa...

Var ett intressant inslag på TV4 Värmlands nyheter på ämnet igår.
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=730335&treeId=1007122&renderingdepartment=2.757

Johan sa...

Annie - osvuret är alltid bäst, men det ser bra ut. Och det kommer mer rapporter snart; Växande Marknad från Ekologiska Lantbrukarna, Renodlat från KRAV och så de internationella...

Lena - kul! Dels med uppmärksamheten, men också att det går bra på marknaden. Ytterligare en ledtråd åt rätt håll.

Anonym sa...

Vi pratade förresten om det här idag. Jag minns inte riktigt vem det var, men någon i familjen, pratade om att man delar upp sin ekonomi i tre delar där en del är sparandedelen eller sånt man ska ha till boende/bilar/möbler och liknande, och tydligen är det den delen man, medvetet eller omedvetet, drar in mest på under snålare tider. Det gör att man nästan får mer pengar till annat, såsom mat och liknande, och därför känner inte de flesta att de inte har råd med ekologiskt för det utan unnar sig snarare lite mer och bättre sådär istället för att dra på sig större utgifter som en klump.
Förstår du mitt resonemang? Jag vet inte om jag lyckades formulera det så bra..

Johan sa...

Jag tror jag fattar. Eller, jag fattar det som att i hårdare tider så unnar man sig mer av sådant som inte dels inte är större investeringar och dels ger guldkant på vardagen. Eller så.

Hur som - jag tror det finns flera sanningar om hur folk beter sig. När du tar upp det här så tror jag att det ligger något i det, och det stärker mig i min uppfattning att det inte längre är så enkelt att folk börjar jaga lågpris när det tajtar till sig. Jag tror du sätter mer konkreta ord på det som siffrorna visar.

Kajsmarie sa...

Hej!
Jag har köpt agenturen för naturliga neembaserade hår och hudprodukter
(snart djur och trädgård) från östra Afrika och Indien!
Känner du till neemträdet och dess eegenskaper?
Vad är viktigt för dig när du väljer ekologiskt - märkning, innehåll, hållbarhet, framställning, förpackning etc.?
Glad för svar
AnnaKarin

www.wondertree.se
BLOGG: www.metrobloggen.se/kajsmarie

Johan sa...

Kajsmari - vet inte riktigt vad du vill veta... Jag känner till Neem. Vad jag vet är det ett ayurvedika. Vad är viktigt för mig när jag väljer eko? Trovärdig märkning, snygg förpackning och en bra produkt, tror jag.

Johan sa...

...

Related Posts with Thumbnails