söndag 11 oktober 2009

Populär? Eller har jag bara tur?

Jag är ju lite road av bloggandet som fenomen. Vad är det? Varför bloggar folk? Varför läser folk bloggar? Vad kan jag få ut av det? Vad kan jag bidra med? Och så vidare. En del av det där är att hålla ett getöga på besökarstatistiken.

I en period var jag inne i en besökarmaximerarperiod. Men jag fann snart att jag då skrev och läste i syfte att få mycket besökare, snarare än av någon annan anledning. T ex att det var kul, eller att jag hade någon tanke jag behövde formulera. Så efter att ha lärt mig en del om hur man maximerar antalet besökare, så sket jag i det. Men jag är ändå nyfiken på hur jag bidrar. Nyligen passerade min lilla blogg 15 000 besök, fördelade på 8 000 besökare. Nu är inte en besökare samma sak som en person (för det är snarare kopplat till datorn som används), men ändå. Det är några tusen som hittat hit. Intressant. Då kan man fråga sig vad de har intresserat sig för. Så här är topplistan bland hittills knappt 300 publicerade poster (i antal besök):

  1. Förstasidan - 9 800 visningar
  2. Eco Queen i Pole position (maj 2008) - 557 visningar
  3. Nej, DN drivet inte kampanj mot E85... (juni 2008) - 360 visningar
  4. EU:s nya logga för ekologiska produkter (januari 2008)
  5. Förklädd Gud (november 2008)
  6. Märkligt exempel av professorn (december 2008)
  7. Magasin REKO ute (september 2008)
  8. Klimatpåverkan från vilt kött (november 2008)
  9. Hur man ger världen mat på ett hållbart sätt (mars 2009)
  10. Spännande måndag (augusti 2009) - 153 visningar
Om man kombinerar detta med andra mätvärden så verkar den absolut vanligaste ingången vara roten, förstasidan. De som vill läsa den här bloggen håller koll på ettan, på ett eller annat sätt. Och detta är de allra flesta. Sedan är det olika former av sökmotorer som driver statistiken. "Eco Queen" har givit mycket från google. Rimligen flest från världen utanför Sverige. Om man kommenterar de stora dagstidningarna ger det också en del trafik. Men sedan är det några som förvånar mig:

Den där om klimatpåverkan från vilt kött t ex. Innehåller inte någon länk till DN eller så. Den verkar folk ha sökt upp på egen hand. Undrar vad de tyckte och om de har återkommit? Varför? Eller den om EU:s nya eko-logga. Innehåller inte en enda länk. Uppenbarligen är det en del där ute som intresserar sig för frågan. Kanske lite märkligt att det är så relativt många. Frågan dog ju rätt fort.

Hm. Nåja. Jag pillar väl på i god ordning. Jag hard et rätt bra som jag har det här ute på bloggosfären. Kul att det är folk som tittar in och bidrar ibland.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och titt som tätt hittar man nya bloggar att läsa. Det är ju alltid trevligt med utbyte av tankegångar eller bara inspiration till nya inlägg.

Men jag håller med, statistikfokusering kan bli farligt. Bäst är ju att få kommentarer på sina inlägg så vet man åtminstone att man inte bara skriver för sin egen del. Trots det så är det skönt att ha ett ställe man bara kan skriva av sig en del allmänna tankar, även om inte sååå många läser.

Anonym sa...

*lätt som en plätt* :)
Du driver en bra blogg som tål att återvändas till.
Jag återvänder ofta för att fortsätta läsa dina inlägg, ibland för att söka bakåt för att se om jag har missat något läsvärt. Även om jag inte alltid kommer på något att säga (kommentera) så sätter det du skriver om igång tankar hos mig.

Johan sa...

Katarina - jag tror absolut att det viktigaste är att man tivs med sitt bloggande. Men det är ju lite som med musiker - det klart de gillar att musicera, men giggen ger lite magi. Man vill ju inte spela för en tom lokal...

PQ - jo, tack det samma. relationen är ömsesidig.

Related Posts with Thumbnails