Jag fick en kommentar på inlägget igår om att försöka sälja hållbarhet med rolighet. Någon tog upp det absurda i att bilmärket VW står bakom ett otroligt trevligt initiativ som får folk att ta trappan istf rulltrappan. För det är ju risken - att man fokuserar på att ändra folks beteenden i små relativt ofarliga sammanhang (rulltrappor), istället för stora strukturella frågor (bilåkande). Den som vill skulle kunna säga att "ja, ja, men ska man äta en älg får man ändå ta den tugga för tugga."
Jagt menar att VW här precis har lärt oss i hållbarhetsindustrin en rejäl läxa; de lyckas smart nog koppla sitt väsentligen ohållbara bilmärke till humor, framtidsanda, lösningsorienterat, kreativitet. Man kan inte låta bli att tycka bättre om VW efter det här. Hur kan det komma sig att inte KRAV eller ICA I love Eco tog den här idén först? Eller SJ? Eller Naturskyddsföreningen? Jag tror att det beror på att vi är människor som drivs framåt av att se problemen snarare än njutningen. Jag tror att vi borde gå rakt in i oss själva och hitta tillbaka till humorn (och jag är gravallvarlig nu). Eller så får någon samla ihop pengarna så att vi kan köpa samma byrå som VW använder.
Se, lär, fascineras, avundas och garva:
1 månad sedan
2 kommentarer:
Senaste filmen i Rolighetsteorin - tomglasspelet http://www.youtube.com/watch?v=SkQbMKc58Nc
Tackar! Hehe... här lägger de till en annan grej oxå. Många gillar att tävla. Då blir det ännu roligare!
Skicka en kommentar