onsdag 3 september 2008

Magasin REKO ute

Fajten om de hållbara läsarna på magasinmarknaden fortsätter. Camino är nestor i gänget. I maj skrev jag om EcoQueen och nu sitter jag med REKO i handen. Ytterligare ett initiativ är på gång. Reko är KRAVs initiativ, men siktar allmänt på att "berätta historier som får tankarna i rullning och prata med folk som funderar lite extra över sakernas tillstånd. Men innehållet i REKO ska inspirera, inte ge dig dåligt samvete", enligt chefredaktörens programförklaring. Det som möjligen är lite speciellt för REKO är distributionen - till en början har COOP ensamrätt att sälja enligt Fri Köpenskap.

Hur blev det då? Jag tycker att tidningen är formmässigt sammanhållen. Man får snabbt en känsla för hur den fungerar, hur man läser den. Innehållsmässigt är det både stort och smått. Både små faktanotiser och längre reportage. Både problemen kring brunkol och inspration för kök och shopping.

Jag tycker att attityden till läsaren är bra, den verkar utgå från att läsaren är rimligt smart. Man får heller inte samma "allt på en gång"-känsla som jag fick av EcoQueen; det känns som om urvalet har varit noggrannare, som att de har idéer att utveckla, en långsiktig tanke.

Samtidigt får jag inte riktigt den där kicken av tidningen; det känns lite skåpmat. Att Vattenfall skövlar Tyskland är ju inte nytt. Inte heller att det är dramatiskt att flytta byar. Men den underliggande problematiken blir ju inte löst bara för att Vattenfall säljer denna del av verksamheten. Tyskland sitter fast i fossilträsket; hur ska de ta sig ur? Är det kanske så att Vattenfall är en bra partner i denna prekära situation? Det hade varit en intressantare, och ny, vinkel. Reportaget om schampoindustrin var mer intressant. Känns som att de är på framkant av en intressant och ny fråga där.

Färgsättningen, profilen känns också lite väl jutesäck. Det går att göra miljömärkta trycksaker piffigare, utan att de behöver gå överstyr. EcoQueen innebär en intressant referens. Sasmmanfattningsvis tycker jag att EcoQueen kittlade mer, men REKO känns som ett långsiktigare och mer utvecklingsbart koncept.

Jag tänkte uppdatera den här posten vartefter jag spårar intressanta recensioner och kommentarer på REKO:

  • En variant på de gröna livsstilsmagasinen - Rekobloggen kommenterar Hennes Gröna Nummer här.
  • "Reko" är ett begrepp som många använder sig av - Chefredaktören förklarar i Mediavärlden här.
  • Handla Ekologiskt i Göteborg gör en mycket kort kommentar här.
  • Ekoblogg har också läst och tyckt till.
  • Ecoshopping.se har lagt upp en post om REKO (och andra miljötidningar)
  • Redaktören för SNF:s tidning Sveriges Natur går i nummer 5 igenom fem tidningar; Allt om Miljöbilar, Camino, Eco Queen och REKO. Eva-Lena Neiman verkar lite kittlad av Eco Queens hämningslöshet, tycker att Camino är en välavvägd medelväg och tycker att allt om Miljöbilar är lite överlastad. REKO närmast sågas eftersom Neiman tycker att redaktionen är ängslig och möjligen har tappat bort KRAVs själ. Senaste numret har ännu inte lagts ut på webben, men det kommer säkert. (081102)
  • Paljetten Q tycker att REKOs typsnitt är för litet. (081103)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska ta och kolla lite i den där REKOtidningen....
Tack för tipset:)

Johan sa...

Ska bli intressant att se vad du tycker. Jag såg dina kommentarer om EcoQueen nr 2.

Related Posts with Thumbnails