Vad som får säljas som ekologiskt i EU styrs av en EU-lag, eller EG-förordning om man är noga. Den förordnignen har nyligen gjorts om och då beslutade man sig för att i fortsättningen måste alla ekologiska produkter bära EU:s eko-logga.
Man gjorde först ett försök med hjälp av en byrå som helt enkelt inte visste vad de gjorde. Jag skrev lite om det när den kom ut. Det försöket stöp, eftersom märket helt enkelt var för likt ett eko-märke som redan fanns i hela den tysktalande regionen. Kommissionen drog tillbaka försöket, och har istället bestämt sig för att lansera en tävlig där vem som vill (men helst någon som är ung) få komma med förslag. Vinnaren får € 6 000. Dern vinnande loggan ska bli obligatorisk från 1 juli 2010.
Jag gillar inte idén med en obligatorisk logga. Men jag tycker också att den här metoden är amatörmässig. Att utveckla en bra lgotyp är mer än att bara rita ihop en logotyp. Det handlar om profiler, sammanhang, avsikter, med mycket mer. Det är svårt, men lönsamt, att göra rätt. Det är därför varmärkesbyråer kan ta så bra betalt. Att gå ut med en tävlig med en i sammanhanget mycket liten potentiell belöning känns inte seriöst.
Men det är klart, för den som är i början av sin karriär (och inte behöver fundera så mycket på att försörja barn, betala räntor osv), så kan det här bli en raketstart. Må bästa förslag vinna!
Läs mer om tävlingen här.
1 månad sedan
2 kommentarer:
Men tänk vad mycket billigare det måste bli för kommissionen att betala en klumpsumma på 6 000 euro för en logga som ska sitta på alla EU-ekologiska produkter. Vad hade de fått betala ett proffs för det? Fast just det, det har de ju redan gjort en gång... Hur professionella de anlitade var är väl diskuterbart i och för sig, när de presenterade en logotyp som var snarlik en redan existerande.
Pja, vet inte, men jag tror att man skulle kunna få ett rimligt väl genomarbetat märke för någon stans mellan 300 000 kr och 1 000 000 kr.
De som de använde i första försöket visade sig i efterhand faktiskt inte kunna det här med logotyper och varumärken. De höll på med något annat åt Kommissionen, och fick liksom det här som sidogrej. Blev nog rätt dyrt till slut.
Jag tror ändå att snålheten bedrar visheten här. Det är så mycket mer än bara designen att ta hand om, och det är allt det andra som är det svåra. Det är det man betalar för.
Dessutom finns det en stor potential här; ett smart utformat märke med stödmaterial kan öka försäljningen av eko, och då är det inga småsummor vi talar om.
Skicka en kommentar