måndag 23 mars 2009

USA tar ledartröjan

Presidentfamiljen Obama har brutit upp en del av gräsmattan kring Vita Huset för att odla ekologiskt frukt och grönt i en omfattning som i vart fall är mer än bara symbolisk. Plötsligt börjar Sverige och svenska politiker kännas sååå 1900-tal.

USA är ett fascinerande land. Ibland otroligt framåt och får saker gjort på ett makalöst sätt. Ibland skrämmande konservativt, maktfullkomligt och byråkratiskt. Inför presidentvalet funderade jag lite på om det spelade någon roll om det blev Obama eller McCain, om man så det från ett strikt eko-perspektiv. Det fanns inte mycket att gå på, men Michelle Obama hade uttalat sig för ekologiskt och för bättre mat.

Och nu verkar det som att de också tänker walk the walk, not just talk the talk. Enligt DN och SvD har Obamas sett till att det ska odlas i Vita Husets trädgård, och det är ganska ambitiöst - mer än 50 sorter. Insatsmaterialen (gödsel, utsäde, bekämpningsmedel) ska enligt Washington Post vara ekologiska. Det framgår inte om själva driften ska vara ekologisk, dvs om man tar tillvara kompost och sådär. Men volymen ska hur som helst även räcka till en del av representationen. Intelligent nog har man sett till att det är kökschefen som styr över odlingarna. Då odlas ju det som behövs.

Det här känns så otroligt före oss. Visst, vi har projektet Stadsjord i Göteborg, och visst har vi utlandsfödda i regeringen. Men kan ni tänka er att Nyamko Sabuni bli statsminister vid nästa val, och dessutom river upp några av gräsmattorna längs Strömparterren för att få potatis till riksdagsledamöterna? Skulle inte tro det. Skulle inte ens tro att Filippa Reinfeldt skulle vilja göra stor sak av att hon och Fredrik vill ha ekologiskt käk för att minska giftnivåerna i barnen...

14 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, jisses, vilken kille.
Ja det verkar ju ibland att han är för bra för att var sann. Jag som alltid har trott att presidenterna är jämndåliga allihop oavsett vem som tar över... men det verkar inte bättre än att Obama står för ett nytänk.
Jag var lite lättad då Al Gore inte blev president *konstigt nog*, jag ville inte bli besviken på honom.... men tja, det kanske ändå finns större utrymme för presidenterna att följa sina egna och nya ideologier än jag tidigare har trott.

Johan sa...

Jag har nog haft samma uppfattning som du, även om jag blev sur när Gore åkte ut. Mest därför att Bushs seger luktade korrumption.

Men det här visar ju att det kan hända allt möjligt där borta. Kul grejer oxå.

Fröken Eko sa...

Måste säga att jag är otroligt imponerad! Väldigt tufft gjort av familjen Obama att verkligen försöka leva som man lär, även om det kanske inte märks så himla mycket i det långa loppet. Men det är ju sannerligen ett steg i rätt riktning!
Ska de nu en gång ha fina grönområden där så kan de lika bra göra lite nytta på samma gång ;)
Hej Obama!!

/F

Anonym sa...

Jag läste att familjen Obama köpte eko mat innan de flyttade in i Vita Huset. Jag tycker det att de vill odla i trädgården är ett gott initiativ. Jag tror inte vi skall ha för höga förväntningar på presidenten. Sköt att Usj Bush är borta.

Anonym sa...

Jag drömde faktiskt om Obama och ditt inlägg i natt :)
Jag tror att det kanske inte spelar större roll på det lilla enskilda planet då man ser på hans eko-odling. Men jag tror att det spelar stor roll på så sätt att han påverkar andra att intressera sig för eko och närodlat. Helst att han också visar att man kan använda sin egen mark på ett bättre sätt än att odla golfgräs till ingen som helst nytta än att visa sin status.

Jag håller med dig om att det är roligt att det kommer positiva signaler från USA, det har mest varit rätt negativa vibbar på sista tiden.

Monica sa...

I Sverige är vi nog mer konventionella än vi vill veta... Lite friska tag, typ detta, skulle behövas i det här landet!

Gunnar Rundgren sa...

Han har också utsett Katheleen Merrigan till vice jordbruksminister. Hon var en av arkitekterna bakom NOP.

Johan sa...

Fröken - ja, alltså, det finns ju många fördelar med att odla i sta'n. Det försörjer inte alla, men en del, och det bildar folk.

Kari - höga förhoppningar har en tendens att grusas, hur man än gör. Men jag har generellt mer hopp för världen nu än med Usch Bush.

PQ - det är bara min fru som får drömma om mig! :-) Men visst - det är exemplet och de väckta tankarna som är det viktiga med det här. Inte hur många kg de producerar.

Monica - indeed.

Gunnar - se där, det hade jag bommat. Men då finns det kanske hopp på riktigt. På ett sätt ett viktigare beslut än att odla upp en gräsmatta.

Niklas Wennberg, 0703-70 80 04, niklas@hylapond.se sa...

Jag vill bara tacka för omnämnandet i ett så trevligt sammanhang. Våra grisar är är de första jordbruksgrisarna i Högsbo på 70 år. Tack alla modiga byråkrater som gjort detta möjligt. NU har de (grisarna) bökat i tre veckor nu är det klart att markägarna lämnar grönt ljus för att ta ytterligare 800 kvadratmeter stadsimpediment (prima odlingsmark) i besittning för nyodling till 2010. Grisarna först - odlarna sen. Mer på: stadsjord.blogspot.com

Anonym sa...

En annan sak jag kom att tänka på är... kan denna gest från familjen Obama vara det att han vill uppmuntra till självhushåll? Ekonomin rasar och allt fler förlorar jobb. Att odla på den egna villatomten ger vibbar om efterkrigstiderna då kolonilotterna dök upp i Europa. Det finns ju fler pluspoäng att odla eget, inte bara ett ekotänk utan även en sparad slant i börsen.

Dessutom ger det en orsak att stanna hemma på semestern för att ta hand om sitt lilla paradis i trädgården... det ger också ett mer ekologiskt leverne:)

De slår en svärm med flugor i en smäll!

PS
Det är ju fint att du ger exklusiv rätt åt din fru att drömma om dig, vore ju mer possessivt om det var bara om dig hon får drömma :)

Johan sa...

Stadsjord - ingen orsak. Kul att ni är igång.

Johan sa...

PQ - Hm... jaaa... vet inte. Samtidigt är det ju lite sådär ur marknadsekonomisk synvinkel. Det sysselsätter ju fler folk om man köper sina grejer istället. Eko drar mer folk än konv, så det hade väl varit smart... Men, jaaa, vet inte.

Och du kör ju en annan taktik - som dark horse har du total integritet. Tror du i alla fall...

Nightwood sa...

Mycket imponerande och ett utmärkt exempel på "hinting" - en metod för att ändra människors inställning till frågor eller förhållningssätt. Alltså föregå med gott exempel, sända ut positiva signaler. Utmärkt. Hoppas också att USA kommer vara i framkant i de seriösa frågorna på Köpenhamsmötet senare i år.

Johan sa...

Jag tror mycket på det där som du kallar hinting. Jag tror inte att det funkar (i någon vidare omfattning) att skriva folk på näsan. Men den här enkla åtgärden har nog satt sprätt på en hel del tankar.

Tänk vilken bra värld det vore om den starkaste ekonomin, krigsmakten och kulturella makten liksom jobbade för världen istället för mot den. Vi kan väl hoppas iaf!

Related Posts with Thumbnails