måndag 9 mars 2009

Värsta superfiskreceptet

Jag fick en kommentar för några veckor sedan som handlade om att det vore kul om jag kunde förse världen med lite fiskrecept. I min ungdoms dagar var jag en hejare på fisk o skjaldjur. Numera blir det en del halvfabrikat, men moset är alltid hemmagjort, och allt är KRAV-märkt.

Signaturen Elin skrev så här i en kommentar för ett par veckor sedan:

"Din videobloggning funkar alldeles utmärkt! Ser fram emot lite fiskrecept vid
spisen på videosnutt när du är hemma igen!"

I ett tidigare liv hade Elin o jag kunnat ha matrejs. I det tidigare livet var jag sillstrypare på Hambergs Fisk och hade tillgång till såväl förstklassiga råvaror som fantastiskt inspirerande människor när det gäller fisk, matlagning och vin. Jag hade tid att fundera, experimentera och bereda. Det var kul!

I mitt nya liv är det lite tjorvigare. Då kommer man hemsinglande från en mässa strax före fyra och förväntas ha en fiskmiddag på bordet typ vid fem - halv sex. Dessutom både vill och borde man hålla ett par småkillar glada. Då blir det ungefär så här:



Recept? Pja typ så här:

Potatismos:
Koka potatis som skurits i bitar (obs bara koka upp - låt bli klart på eftervärme, så snålar man energi)
Stampa potatisen, rör ned en klick smör, lite örtsalt och en nypa nyriven muskot. Rör i mjölk tills rätt konsistens, runda av med en äggula eller två.

Torsken:
Köp Änglamarks panerade torsk. Värm i ugnen enligt anvisningar.

Äggsåsen:
Koka och hacka ägg. Smält i smör. Lite salt o peppar

Servera till:
Smågrabbarna ville ha pizzasallad (men de skulle aldrig äta det om jag kallade det för finskuren vitkål med lite vinäger olja och peppar).
Själv gillar jag lite skurna tomater med balsamvinäger.

Rubbet KRAV-godkänt, för att stilla de mentala smaklökarna om inte annat.

Spexigt? Mjae... Inspiererande? Sådär... Gott? Jorå, jag tycker att Änglamarkstorsken faktiskt är ganska fin. Resten är ju husmansklassiker. Är Elin nöjd? Förmodligen inte - hon hade nog tänkt sig något fräckare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vardagens realitet gör att man kanske inte alltid har tid och ork att panera färsk fisk, även fast det också är snabbt ordnat.
För mig ligger stor prioritering i att ha hembakat bröd. Jag ska ligga sjuk bra länge innan jag köper hem köpebröd.
På senare tid har jag målmedvetet lärt mig att baka limpor för att slippa forma frallor som kräver fler gräddningar/sats och tar längre tid att baka ut.... så det går att effektivisera matlagningen om man tycker det är en viktig punkt i vardagslivet.

Jag funderade på det där med att välja miljövänliga vitvaror och apparater till hemmet. Vi köpte en dammsugare i höstas, den är grön på alla sätt och vis... men med tanke på hur sällan den används så undrar jag hur stor miljövinsten egentligen blir? :)
Vi städar ofta med en återanvändningsbar torrmopp och skurar sedan som vanligt. Dammsugaren tar vi fram bara en gång i månaden. Ibland får jag lite dåligt samvete över att den bara står där och dammar.
Så det kan kännas lite som att man har varit en vardagshjälte då vi valde den där dammsugaren istället för en lite billigare variant.

Johan sa...

Det här med bröd verkar vara en stor grej. Jag har också börjat pilla lite med det på sistone. Ungefär samtidigt tycker jag att jag hör "överallt" människor som tänker på ett liknande sätt. Är det någon slags trend, eller är det bara jag som har fått upp ögonen för det?

Sedan är det svårt att vara smart (dammsugaren). Den enkla grundregeln är nog att man ska satsa sina gröna kronor på sådant som används ofta (kylskåp, diskmaskin, spis). Men jag måste erkänna att jag är lite eko-fåfäng. Till exempel bestämde jag mig för att min gamla klocka hade gått sönder, så att jag kunde få köpa en ny, solcellsdriven. I ärlighetens namn kan det ha räckt att byta batteri... Men jag ville liksom bara ha den fina eko-klockan... *skäms lite*

Anonym sa...

*puh*...vad skönt att det inte är bara jag som är en sån där klassisk "fackidiot" :)

Det där med bröd känns lite som en trend eller en växande kultur i den mening i att folk vill baka sitt bröd själv för att ha kontroll på vad det är man äter. Men det är ju också en större medvetenhet och intresse som gör att bröd får uppmärksamhet.
(paljetten spekulerar från sin egen potta)
Dessutom är det ljuvligt att känna doften och smaken av nygräddat bröd. :)
Pain deMartin är en bloggare/författare/brödkändis som är värd att kika på. Jag har länken i blogrollen... *tips*
Han använder mycket och kanske uteslutande ekoprodukter. Kan vara värt att spana in av den anledningen.

Related Posts with Thumbnails