onsdag 18 mars 2009

Något gammalt, något nytt

Ekologiska Lantbrukarna har haft stämma och en epok avslutades när Inger Källander lämnade över till Elin Rydström. Jag hoppas och tror att Elin huvudsakligen fortsätter på den kurs som EL slagit in på. Årets Ekologiska Lantbrukare blev Torfolk Gård. Mer välförtjänt vinnare får man leta efter. Grattis till alla inblandade!

Ekologiska Lantbrukarna hade stämma i helgen. Ekologiska Lantbrukarna organiserar inte alla ekologiska lantbrukare i Sverige, men organisationen är efter förutsättningarna väloljad och är en viktig, kanske till och med central, aktör när man har mitt jobb. Det kom två nyheter därifrån som jag tyckte var lite extra.

Dels slutar Inger Källander som ordförande. Det visste vi på förhand. Inger är en av de där eko-giganterna som verkligen har betytt och betyder mycket för utvecklingen av ekologisk produktion både här hemma och ute i världen. Ödmjuk, klok, kunnig och slipad. Vem som skulle ersätta henne var dock inte klart, men hon ersätts av Elin Rydström.

Elin Rydström för är nog många mer känd som Arla-Elin. Jag har bara träffat Elin ett par gånger, men har intrycket av att det är en stadig människa som vet vad hon gör och vad hon vill. Vad jag kan förstå står hon för idéer som ligger rätt nära de som Ekologiska Lantbrukarna har drivit ett tag, och konstigt vore ju annat eftersom hon har suttit i deras styrelse i några år nu. Jag tror att Ekologiska Lantbrukarna i stort har valt en ordförande som fortsätter på den inslagna linjen. Känns bra.

Den andra grejen var att Torfolk Gård utsågs till Årets Ekologiska Lantbrukare. Och ja, vad ska man säga om det? Torfolk torde ha varit i final de senaste typ 20 åren. En mer välförtjänt trotjänare och powerhouse till vinnare är nog svårt att hitta. Många har nog stött på deras sylter och marmelader. Men de har också utvecklat ett spännande jordbruk och är t ex stora på en så spännande gröda som rabarber. På eller från gården drivs också andra företag som var för sig är ena riktiga föredömen. Bloggaren Lena sitter mitt i den smeten för den som vill veta mer. En välförtjänt vinnare. Känns bra.

Bilden på Elin Rydström har jag fått från Ekologiska Lantbrukarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst känns det ärofyllt!

Ska bli spännande att se vad som händer när Inger bytts ut efter så lång tid..

Och mitt i smeten? Ja, det kan man verkligen säga att jag är, haha!

Johan sa...

Ja, eller så har du hela armen i syltburken...

Related Posts with Thumbnails