torsdag 3 september 2009

När man tappar markkontakten

När jag tänker hållbarhet, så tänker jag mest på de miljömässiga och sociala bitarna. Det finns så många andra som tänker på ekonomin, så jag håller mig till mitt. Men de hänger ihop, och kan i bland ses som intressanta kommentarer till varandra.

Nedan en bara ett par år gammal reklamfilm för Kaupthing Bank. Notera vilka artister de har knutit till sig (hur lyckades de???), och hur välgjord filmen är (måste ha kostat STORA pengar). Notera hur de tror att de kan fortsätta att dubbla sin storlek varje år (jfr hur även bakterier under goda betingelser kan dubblas exponentiellt... ett tag). Notera hur bubblan har sprickit. Den förtrollande filmen har blivit ett otrevligt skämt. Någon annan får städa upp efter festen.

Notera parallellen till det miljömässigt (icke) hållbara samhället. Alla vet att giftspridning, fossileldning och globala sociala rättvisor måste upphöra å det snaraste. Men allt för många skrattar ändå hysteriskt.



Länktipstack till Cornucopia.

2 kommentarer:

ClaraBella sa...

Väldigt intressant blogg. Jag återkommer definitivt. :-)

Johan sa...

Äsch då... *smickrad* Men välkommen tillbaka iaf

Related Posts with Thumbnails