onsdag 16 september 2009

McDonald's - reklam utan eftertanke


McDonald's har under sensommaren kört en kampanj som försöker förmedla att man kan få lite mer sol och sommar genom att ta med sig mat till närmsta parkbänk. De menar att de är vädigt duktiga på picknick-mat.
När jag först såg den där kampanjen så kände jag i magen att den inte var bra, som kampanj betraktat. Jag kunde inte sätta fingret på det, men det var något med att varumärket "sommar och sol" inte lirar med varumärket McD. Men det var också något mer, det var något som var helt ur led med tidsandan. Jag fick bara inte till det. Var det något med att folk pratar mer om lokal mat än amerikans mat?

Som tur är har vi några lokala huliganer som ägnar sig åt att driva med stolliga reklamtavlor. När Volvo för något halvår sedan försökte argumentera för att man skulle köpa deras bil för att skona klimatet, så antydde de med några väl valda lappar att det möjligen är bättre för klimatet att inte åka bil.
Nu fick jag hjälp med McD-reklamen oxå. Den är helt enkelt inte genomtänkt. Och den bjuder in till att drivas med. Undrar vad de tänkte på?
Foto: Staffan Carlberg

2 kommentarer:

hippihäxan sa...

Ha ha, så bra!

Anonym sa...

Alltså... min åsikt är att alla som käkar hos dem inte tänker efter.
BRA inlägg (som alltid!)

Related Posts with Thumbnails