måndag 7 september 2009

Italienarna kan det Arla har glömt

Senare i veckan ska jag åka till Italien på jobb. Det är ett par möten som är samplanerade med den Italienska motsvarigheten till EkoNord eller BioFach. SANA heter den årliga mässan i Bologna. Utöver mötena så blir det nog några timmar på mässan i ett par omgångar. Kanske skulle försöka mig på någon form av video- eller bloggrapportering...

Hur som helst är norra Italien alltid inspirerande för en som jobbar med ekologiskt. Där har de verkligen lyckats skapa värden kring sin matkultur. Det går att sälja Parmesanost mycket dyrare än Västerbotten, i synnerhet om den är ekologisk. Eller parmaskinka, eller Balsamico. Och det hänger mycket ihop med att de lyckas förklara hur mycket känsla det är i mat.

Det är där någon stans som bondekooperationen i Sverige har misslyckats. Arla, Scan och de andra lyckas inte få fram till konsumenten hur mycket själ det är i maten, eller hur mycket mer själ det är i den KRAV-märkta. Eftersom dessa kooperationer har fått dominera så totalt, så har folk en känsla av att maten från Italien är mer äkta.

Om jag kan ta med mig något av det italienska sättet att tänka kring mat, och hjälpa de som vill göra det här hemma, ja då har jag verkligen världens bästa jobb. För det är dessutom sannolikt att jag får smaka på lite godsaker, medan jag lär mig.

3 kommentarer:

Martin sa...

Spännande! Bloggrapportera gärna, vore intressant å läsa om...

Helt Ekologiskt sa...

Hej,
Helt Ekologiskt är en guide till ekologiska och rättvisemärkta produkter och tjänster. Vi skulle gärna vilja lägga till din blogg i vår lista på Helt Ekologiskt. Vi hoppas att detta går bra. Svara gärna på info@heltekologiskt.se

Vänligen

Vi på Helt Ekologiskt

Johan sa...

Martin - ja då så. Då säger vi det.

HE - ja, alltså... det är klart ni får...

Related Posts with Thumbnails