torsdag 10 september 2009

SANA - roliga ekologiska produkter




Man hittar alltid lite roliga produkter på mässor. T ex sprang jag på en kryddhandlare som hade den här fina vaniljen. Så ska de se ut, inte nerkölade i en glasburk! Lite extra kul med det här var att det visar sig att eko på Madagaskar ökar rätt fort nu. Det har nämligen fixat ett eget certifieringsorgan, och det både underlättar kommunikationen och är billigare än om det ska flyga in någon från ett gloalt certifieringsbolag. Madagaskars paradgren är vanilj, så nu bör vi se en ökad tillgång på vanilj framöver. Förmodligen dessutom i fler kvaliteter.



Jag vet inte vad det är med tyskar och bröd. Men jag tror att för dem är det en självklarhet att bröd ska vara gott. Därför finns det överallt i den tyska kulturzonen, utan att någon pratar om det. När produktutveckingen tagit fart inom eko syns det allt tydligare här också. Här exponerar österrikiska Haubis sitt sortiment av ekologisk bake off. Schysst urval.





Förpackningar är alltid en del av matmässor. Biologiskt nedbrytbara och till och med ekologiska tallrikar och bestick har jag sett förut. Nu har jag också sett tallrikar i tunn träfanér. Betydligt intressantare och snyggare än papper, majsstärkelse och annat. Rätt styva och bra att hålla i också.

Trenden att eko inte räcker består. Många, många produkter har t ex både ekologisk och Fair Trade märkning. T ex dessa snygga te-förpackningar.



Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails