fredag 29 februari 2008

Ny ekotopp - men varför dissa potatisen?

ICA-kuriren publicerade för några år sedan en topplista för ekoköparen. Tanken var att svara på frågan "vad ska jag köpa om jag vill göra så mycket nytta som möjligt med pengarna". Topplistan har nu uppdaterats och publicerats om, på allmän begäran få man förmoda.

Mjölken toppar som förut och det är klart att man får en massa multinytta av mjölk; betande mular ger biologisk mångfald, ekologisk mjölk är nyttigare, självförsörjningskraven löser en hel del problem med foderhandel osv. Jag kan ändå inte låta bli att tänka att det finns andra saker som verkligen skulle behöva ett lyft.

Främst tänker jag på potatis. Potatisen tillhör våra mest besprutade grödor. Bespruting ger en massa besvärliga konsekvenser som minskad biologisk mångfald, rester i grundvattnet och rester i maten. För min del brukar jag tipsa dem som frågar om att "lägga om" en vara i taget. Bestäm dig för att bara köpa t ex KRAV-bananer. På det viset behöver du inte fundera så mycket i butiken, och du kan ta ett steg i taget i lugn och ro. Då brukar jag råda att lägga om potatisen först.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails