tisdag 5 februari 2008

Nyårslöfte i sena kanten

Jag har blivit övertygad om att den livsstilsförädnring som är nödvändig för att inte klimatet ska gå åt pepparn måste genomföras genom att man byter vanor. Vanor är ju sådant man gör om och om och om och om igen (t ex köper en viss sorts mjölk, tar sig till jobbet, väljer elbolag). Genom att byta en vana i taget, lugnt och metodiskt, så åstadkommer man stora förändringar. Det andra greppet är att fatta beslut när man kan. Försök inte byta till miljöbil när du just köpt en ny bensinbil; du kommer bara bli förtvivlad över värdeförlusten. Byt istället till rätt bil när du ska byta bil. Se över ditt värmesystem när det är dags, osv. På det viset har vi kommit ganska långt hemma hos mig.

Men jag börjar liksom tappa lite inspiration; hur kommer jag vidare nu? Hur drar jag ned köttkonsumtionen lite till. I det läget springer jag på Matälskarens nyårslöften, som i sin tur länkar till en lång lista med andra bloggar med massor av enkla, rakt-på-sak-tips.

För att möta utmaningen kommer här mina löften för 2008:
  1. Jag ska dra ned på nötköttskonsumtionen genom att gå på upptäcksfärd i ärt- och bönhyllan. Man ersätter enkelt hälften av köttfärsen i bolognesen, lasagnen eller vad det nu kan vara med stora snygga röda bönor, små coola svarta bönor osv.
  2. Jag ska växla över från nötkött mer till kyckling, men för att inte hamna i träsket av läskig kycklingproduktion (när sätter Uppdrag Granskning tänderna i den?), ska jag ligga åt varenda handlare jag har med att göra så att de tar hem Bosarps kyckling eller någon annan eko-kyckling om de kan hitta den.
  3. Spill är ett stort problem i barnfamiljer. Jag ska bli bättre på att låta barnen ta själva och känna efter hur mycket de vill ha. Jag ska se till så att rester därmed kan återvinnas som lunchlådor.
  4. Jag ska komma på tre enkla sätt att använda vitkål istället för växthussallat som grund i mina höst- vinter- och vårsallader.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails