onsdag 3 juni 2009

Bloggarkomplimang

Som nykläckt bloggare tyckte jag att det här med utmärkelser och priser var ett eländigt påfund, snarast att jämställa med kedjebrev eller pyramidspel. Jag får erkänna att jag har ändrat mig. Det är rätt trevligt när det händer att jag får någons beröm. Jag blir lite klädsamt generad och vrider mig lite. Ungefär som man kan göra när det är svårt att hantera en komplimang. Så numera ser jag det som en komplimang. Och sådana hanteras bäst genom att helt enkelt tacka. Tack Monica på TaggaNer för komplimangen! Den glädjer och värmer!

Jag ber i min tur att få tipsa om några bloggar som av olika anledningar fångat mitt intresse på sistone:

Kirschbeeren
Jodå, det skrivs utmärkt svenska där (tror dock att Kirschbeeren är tyska för körsbär). Student i Linköping som skriver om hållbarhetsgrejer. Klart, redigt, krispigt på något vis.

Uppsalainitiativet
Här har vi en knippe människor som tar klimatskeptikerna vid hornen och mal ned deras argument i sina vetenskapliga faktakvarnar. De liksom ångar på och räds inte någon. De inger mig en ordentlig trygghet - det finns bra vetenskap på fötterna när det gäller klimatproblemen. Allt som oftast klargörande grafik och inte helt oävet språk. Jag går dit och tankar inspiration ibland.

[You and We] blogg
U&W är ett miljökonsnultföretag med rejäla värderingar. De har varit med ett tag och knoppat av sig intressanta personer som den nuvarande VD:n för Saltå Kvarn. Jag har precis upptäckt deras blogg och hittat både tokigt och slugt. Bra tempo, emellanåt snyggt uppfångade reflektioner. Jag är djupt skeptisk till klimatkompensering som marknadsföring (vilket är en av U&W:s produkter), men jag tror jag ska hålla koll på den här bloggen ett tag. De som bloggar är brajta, så det kan bli riktigt bra.

OK, grabbar och tjejer, nu är reglerna i den här komplimangkedjan så här: är din blogg omnämnd ovan får du gärna känna dig smickrad. Om du vill får du använda bilden och skicka smicker till tre andra bloggar.

4 kommentarer:

Katarina sa...

Tack för komplimangen, det värmde :)

Jo, vad Anna-Karin Nyman beträffar så är länken till mitt inlägg http://kirschbeeren.blogg.se/2009/june/ekonomi-until-we-die.html och länken till artikeln på Newsmill http://www.newsmill.se/artikel/2009/05/30/marknaden-battre-miljon-fn. Hoppas du hittar den här gången!

Ellinor sa...

Tack för komplimangen, Johan!
Vad roligt att du hittat vår blogg och att vi får både med och mothugg.

Hoppas att vi kan hålla diskussionen och samtalet igång.

Monica sa...

Johan, jag känner precis som du om sånt här men visst är det trots allt kul med lite uppskattning!

Anders Martinsson sa...

Tack för de positiva orden.
/Uppsalainitiativet

Related Posts with Thumbnails