fredag 16 januari 2009

Utvalt



EkoTänk har blivit hissad av två andra bloggar; Sygryn och Vi visar vägen. De har haft den stora vänligheten att dela ut utmärkelser till EkoTänk. Det är smickrande; jag drar slutsatsen att det som skrivs och diskuteras här är ganska intressant för andra. Det är ju självklart roligt.

Sedan är det ju det där med kedjebrevsstuket på de här utmärkelserna. Lite skeptisk till det, men jag tar det här som ursäkt att uppmärksamma och rekommendera några bloggar som jag för tillfället snöat in på. Jag vill ge följande bloggar en särskild eloge:

Aleklett's Energy Mix

Kjell Aleklett är en av de stora tänkarna och vetenskapsmännen när det gäller världens tillgång på olja och energi. Jag håller inte alltid med honom om allt, men jag gillar att läsa lite mer av hur han reflekterar kring vårt kanske enskilt största ekonomiska problem; energikrisen och peak oil. Det ger mig perspektiv.

Egologiskt
Rappt, snyggt och engagerat. Här är en blogg som emellanåt rapporterar egna framsteg och emellanåt lägger upp marknadsstrategiska funderingar. Alltid med någon slags brännande frenesi. Det påminner mig om att allt är möjligt att åstadkomma. Är detta eko-sveriges hetaste blogg just nu?

Peter Englunds Blogg

Karln är ju numera ständig sekreterare i Svenska Akademin, och har språket som sin konstform. Han lyckas klä otroligt allvarliga saker som krig i en dräkt som gör en försvarslös. Det är en blandning av glimten i ögat och snustorra fakta, som gör det lustfyllt att läsa om bistra vintrar för lumpare på 70-talet. Jag går hit för att uppleva lusten i läsandet, för att påminna mig själv om det skrivna ordet är både ett kraftigt vapen och en underbar konstform.

PaljettenQ

Jag har ingen aning om hur jag hamnade här första gången, men jag kommer ofta tillbaka. PQ verkar vara en människa som arbetar med bilden som uttryck och konstform. Och som har många frågor. En bloggare som verkar gilla dialogen för att komma någon vart själv, lite som jag själv. Jag går hit för att få ytterligare en synvinkel på samtiden. På något sätt ler jag också ofta lite igenkännande.

HippiHäxan

Mänskan är ju makalös; odlar stor trädgård, har familj, sköter bikupor, öppnar butik och funderar över såväl vardagstrivialiteter som världsproblem. Lite som med Egologiskt går jag hit för att låta mig inspireras, men det här är lite mer pang på. Inte så mycket snack. Mera verkstad.

Bloggfrossa & Mannen som blev trött
MikeBike, som han kallar sig, har snöat in på att vara sur. Helt kompromisslöst sur, med ett stänk förbannad. Men med stil. Han mördar liksom kärleksfullt. Det är något med språket. När MikeBike gnäller på SJ så blir man liksom glad. När andra gnäller på SJ blir man bara trött. Jag tror det är det här med språket som är häftigt. Hur gör han? Hur kan man ha en blogg som går ut på att vara sur, och ändå ha många läsare? Jag går dit, garvar och funderar på det. Det är kul med språk.

Nyhetstorken
Ett nyhetsklipp. En syrlig och ofta intelligent kommentar. En tiosekundersblogg. Rekommenderas.

Ja, sedan vill jag gärna hänvisa till mina bloggrullor. Jag läser alla därstädes varande bloggar till och från.

Nu är upplägget så här: de utmärkta bloggarna får, om de vill, sätta bilden på sin blogg, och länka hit, nominera sju andra, och meddela dem.

6 kommentarer:

Sarah sa...

Tack för kommentaren!

Anonym sa...

Jamen... *rörd*... :)
Tack, jag behöver lite uppmuntran nu när jag har svårt att slita uppmärksamheten från den lilla valpen vi fick hem för en vecka sedan.

Johan sa...

Sarah - väl bekomme!

PQ - väl bekomme du oxå. Men att frossa i en valp är nog att leva livet. Att blogga är inte ett självändamål.

Anonym sa...

Tack! Det är som sagt kul att bli uppmärksammad, och se sig själv (sin blogg) lite utifrån ibland...

Anonym sa...

Där kan vi snacka utförliga nomineringar! Kul, ska spana in några av dina länkar :)

Anonym sa...

Den viktiga E-nummer debatten fortsätter…

Välkommen!

Related Posts with Thumbnails