För något drygt år sedan var frågan om flygtransporter av ekologiska varor en het diskussion. Den har tillfälligt somnat av. Jag tror att det är viktigt att vi kommer till vägs ände med det här. Är det OK att flyga ekologiska varor, eller inte? Jag, personligen, lutar åt att det inte är OK i det allmänna fallet. De undantag jag tänker på är varor av mycket högt värde, som helt enkelt försvinner när de skeppas på sjön. Hit hör t ex vaniljstång, saffran och några grejor till. Flyga vindruvor? Inte rimligt.
Problemet är att denna inställning kan drabba producenter i syd. Mest pratas det om Afrika. För mig är det oklart hur stort det här problemet (alltså att en flygbojkott från eko skulle kasta människor i fattigdom), och det behöver jag förstå mer av.
Jag tycker också att det är märkvärdigt tyst från transport- och förpackningsindustrin. Jag vet att det har funnits försök med nya material och modifierade atmosfärer som skulle möjliggöra båtfrakt från tropiska länder till Europa. Var är den här industrin, nu när man skulle behöva den?
The Times Online refererar den senaste utvecklingen i denna debatt i UK. Där har debatten varit betydligt mer energisk, och Soil Association (KRAVs motsvarighet i UK) har landat i ett slags nja. Bakgrunden till det njaet är den sociala dimensionen - att man inte vill göra läget grinigare än vad det är på landsbygden i Afrika. Samtidigt framkommer det nu att ett par flygbolag har sponsrat afrikaner med flygbiljetter till UK för att lobba för fortsatt flygfrakt... Rörigt.
1 månad sedan
8 kommentarer:
Det stod lite om det där i ett nyhetsbrev jag fick idag från International Supermarket News.
Om du inte redan läst det finns artikeln här: http://www.internationalsupermarketnews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=420&Itemid=50
Verkligen en soppa!
Men jag blir förfärad när jag tar ett kexpaket från hyllan och ser att de är producerade i Canada och osten jag ska ha på den i Frankrike och päronet i Chile... Då kasnek det inte spelar någon roll om de skeppas eller flygs? Någonstans måste man ta ställning och fundera på vad som är vettigt.
Jaha suck, så ekologiska produkter flygs hit, fy fan -.- ursäkta språket men ska man inte kunna handla någonting utan att påverka miljön otroligt mycket?
Det är tydligen bättre att skita i om det är ekologiskt och köpa närproducerat istället. För både ekologiskt och närproducerat går väl knappast att hitta?
Lena - ja det är i princip samma artikel.
PQ - Det är en skillnad på kanske en faktor tusen, när man jämför hur mycket energi flyg resp båt "kostar" per kg. Båten är extremt effektiv; man kör ju tusentals långtradare med en och samma motor. Så, om kexen är producerade i Kanada eller Frankrike kanske inte spelar så stor roll. Kanske är det inte ens bättre om de har åkt lastbil från Skåne, om kexen kommer med båt till Gbg... Osten, ja, nä, visst, det finns ju fantastisk ekologisk finost betydligt närmare. På Klaus Goda är urvalet fantastiskt.
Teréz - det är bara en liten andel av de ekologiska produkterna som flygs. Mest är det ömtåliga frukter och grönsaker. Lite tuffare frukter som apelsin och bananer, kaffe, spannmål, torkade varor, kött, osv, åker båt mellan kontinenterna. Båt är ett mycket snålt transportsätt. Mjölkprodukter (utom möjligen ost) i Sverige är i praktiken från Sverige. Så, den här diskussionen gäller bara vissa produkter. Man kan själv kan ska lätt räkna ut vilka grejer det gäller. Ömtåliga grejer som det inte är säsong för i Europa, har i allmänhet flugit hit.
Bättre att köpa lokalt än ekologiskt? Det är mest en fråga om vad man tycker när man jämför olika miljöpåverkan. Jag tycker att det finns så många fördelar med eko, att jag nästan alltid väljer eko, även om det finns lokalt. Skulle man välja lokalt i första hand, så säger man att det är OK att spruta, konstgödsla och hålla höns i bur, bara man är i närheten av mig...
Det är verkigen en soppa. när vi fortfarande bodde i UK diskuterade man att man ska märka alla vara med en co2-vikt. Då får konsumenten lite mer fakta när de ska väga sina köp.
Dessutom hade de ett inslag om just Kenya och sockerärtorna på BBC (en dokumentär tro jag att det var), och då ifrågasatte någon varför de ska odla varor i Kenya som måste transporteras med flyg. Det finns ju många andra varor som kan odlas.
Själv kör jag efter devisen säsong/lokal/eko så mycket det bara går. Men visst blir man konfunderad när man går där i mataffären och försöker välja bland buskar och snår... .
Man får nog vara ganska försiktig. Jag är imot flygfrkter, men det stora menet är att vi har fattiga länder som är såkallad "land locked" typ Uganda. Vägarna är bedrövliga och lastbil till Mombasas hamnen i Kenya tar tre dagar. Det finns inga transport företag eller lager med kontrollerat atmosfär. Jag har verkligen letat efer den möjligheten. Många tusen småbönder odlar frukt. Om bönderna inte får sälja sin frukt får de inga pengar.Den ekologiska frukten flygs till Europa. Jag tycker det är ok. Kaffet och sesamen de odlar går i kontainers till Mombasa och vidare med båt till Europa. Jag skriver detta för att vi måste vara nyanserade i debatten, det är inte ja eller nej. Jag kan tillägga att frukten kostar $ 2 perkilo i flyfrakt, med båt är fraktkostnaden $ 0,60 Vi får betala för flygtransporten och det är rätt. Vindruvorna vi äter så här års flygs in från alla världens hörn, och jag tycker att vi kan äta mindre vindruvor och betala mer per kilo. Maten är för billig och vi betalar inte vad den kostar, det är det stora problemet. Då skulle det vara billigare att äta lokalt.
Lovisa - Diskussionen om CO2-vikt har vi (haft) här i SE oxå. Personligen tror jag inte på systemet. Jag tror att det inte hjälper konsumenten, för denna info måste vägas mot allt annat. Hur ska man då förstå den. Dessutom lyfter man då fram en miljöaspekt, medan andra får fade out to blank, liksom. Men, visst har sådan märkning en bildningsfunktion.
Kari (och till viss del Lovisa) - jag gjorde ett inlägg som reaktion på land locked areas. Postat den 30 jan.
Skicka en kommentar