5 veckor sedan
tisdag 9 augusti 2011
Jag beklagar - jag har försökt lura er allihop i tio år
I senaste utgåvan av Magasinet Filter framställs KRAV som lite av en bluff. Enligt filter så står KRAV inte längre för sina ursprungliga värden och miljönyttan är tveksam. KRAVs kontrollsystem kan man inte lita på och de som jobbar på KRAV är knappast idealister. Jag blev riktigt arg och ledsen - sårad helt enkelt. Jag har naturligtvis en helt annan story att berätta. Men jag tror att man måste förstå artikeln som en del av ett större sammanhang - konfliktens paradigm. Så efter att ha skrivit om det här inlägget några gånger, så tror jag nu att Filter till slut har gjort mig lite klokare.
För några veckor sedan skummade jag igenom en av mina favorittidningar; Filter. Sedan var jag arg, ledsen och förbannad i tre dagar. Jag kände mig rejält kränkt av artikeln "Den skenheliga kon" som handlar om KRAV. Och så läste jag artikeln igen. Och igen. Artikeln är välskriven, i alla fall som läsuppevelse. Ett par andra insiktsfulla bloggare kommenterar också artikeln och menar att den är bra; Gunnar Rundgren på "Trädgården Jorden" och Ann-Helen Meyer von Bremen på "Hungry and Angry". Det finns säkert fler - jag är tacksam för tips.
I min ilska skrev jag det längsta och mest indignerade inlägg jag någonsin gjort för den här bloggen. Ett flammande försvarstal. För det är ju inte så att KRAV försöker lura konsumenterna eller på pin kiv inför meningslösa, dåligt underbyggda regler. Det är ju inte heller så att vi som jobbar på KRAV är iskalla byråkrater som skiter i allt och går hem klockan 17. Att använda gamla undersökningar för att påstå att KRAV inte tar ansvar för kontrollen känns riktigt nattståndet. Att låta en känd eko-motståndare på SLU såga den vetenskapliga grunden för KRAV och eko utan att släppa fram en opponent, känns propagandamässigt.
Så hjälpte min fru mig att ta ett andetag och tänka efter. Jag lät bli att trycka på "publicera". Istället funderar jag på vad som har drivit fram artikeln, och vad syftet med artikeln kan vara.
Jag tror att ett av Filters huvudmål är att erbjuda en läsupplevelse utöver det vanliga. Det ska vara härligt att läsa Filter; ett vackert språk kompletterad med väl utformad grafik. Artikeln om det skenheliga KRAV uppfyller detta. Det är någon som är en duktig berättare som har skrivit. Den är iscensatt nästan som ett drama med tydliga roller. Inte riktigt onda mot goda, röda mot vita, men fördelningen är klar och det är tydligt vart läsarens sympatier ska placeras. En bra story innebär också att något avslöjas och det infrias också. Däremot arbetar inte journalisten med problemen. Läsaren får heller ingen ledning i hur problemen kan lösas, förutom att överväga att sluta köpa KRAV-märkt.
För mig bottnar detta i vad jag skulle vilja kalla konfliktens paradigm, som jag menar att vi lever i, och som jag tror hindrar oss. För mig är ett paradigm ett mönster i samhället som är så grundläggande att vi inte längre lägger märke till det. Eller en slags överenskommelse som medborgarna har om vad vi ska anta som utgångspunkt för alla diskussioner. Konfliktens paradigm handlar om att vi ständigt söker och uppmuntrar konflikt. Vi arbetar ständigt med att avslöja bluffar och antar att vi ofta blir lurade.
I konfliktens paradigm är det bra att vara en trouble shooter. I konfliktens paradigm ägnar vi mycket tid åt att hitta och lösa problem. Vi matar oss själva med nyheter som handlar om problem, som kan vara riktigt stora. En bra artikel, får man lära sig på journalisthögskolan, ska ha en vinkel och helst innehålla en konflikt. En bra debattartikel, får man lära sig av PR-byråerna, ska innehålla en tydlig problemformulering, ett litet avslöjande och ett tydligt krav på förändring. Problemet med detta är att vi upplever världen som full av problem och begränsningar. För många går det åt massor med energi för att hantera problemen, och rädslan för att bli avslöjad är en viktig drivkraft i samhället.
I ett alternativt paradigm skulle vi kunna utgå från att alla faktiskt gör sitt bästa. Vi skulle kunna ta som utgångspunkt att vi ska försöka se till så att motparten alltid lämnar våra möten med mer energi än när vi träffades. Vi skulle kunna ägna oss att uppmuntra allt som är gott och ta varje tillfälle i akt att uppmuntra människor. Det låter kanske udda och utopiskt, men jag tror att en diskussion som bygger på sådana saker är både effektivare och roligare.
Så, jag tänker inte försöka sänka artikeln i Filter med mina fakta, och den upplevelse som jag menar är den korrekta. Jag noterar istället att det ändå är ett ordentligt jobb som journalisten har gjort. Artikeln tar upp ett par intressanta diskussioner; dels om småskalighet kan eller ska vara ett självändamål i KRAV-lantbruket, och dels om klimatproblemen verkligen är så viktiga som vi hittills har trott, när man ställer dem mot andra.
Jag är också tacksam över att ha blivit lite klokare. Magasinet Filter ska man njuta som en upplevelse, inte som en analys. Det gör jag gärna. Jag hoppas också att någon läsare av det här inlägget delar med sig av sina tankar - det skulle göra mig ytterligare lite klokare!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
14 kommentarer:
Jag har inte läst artikeln i Filter men tycker mig känna igen problemet.
Människor och organisationer som säger sig ha ett hjärta kritiseras ofta från motståndarsidan för att ha inte har ett hjärta som är gott nog. Vi pratar inte greenwash - utan kritik från de som oftast konsumerar och arbetar konventionellt som ett sätt att ifrågasätta hela den gröna rörelsen. Vad de oftast förbiser är att gott hållbarhetsarbete, trovärdiga certifieringar och att börja konsumera mer hållbart inte görs på en handvändning. Det är en process som aldrig tar slut och kantas av många etiska och praktiska frågeställningar. Kanske måste vi bli bättre på att lyfta fram processtänkandet mer?
Ja, man skulle vilja säga är att "Detta är ett rejält steg på vägen, fullt med brister, men ändå ett rejält steg på vägen. Vi vill förändring, om du oxå vill det, så acceptera våra brister och häng på!". Problemet i det kommunikationsarbetet är som vanligt att lyckas få fram det budskapet till tillräckligt många.
Den andra delen av detta är också välkänt - det är när man låter det bästa bli det godas fiende. Några av de som är hårdast engagerade angriper från det hållet också.
Jag har inte läst artikeln, men känner genast att jag gärna vill det nu, med risk för att bli lite upprörd.
Jag har flera gånger hamnat i diskussioner om krav är "bra" eller inte, och har flera gånger tyckt att -"Nej!
Men varför gör dom så här?" Men jag tycker fortfarande att det är en fantstisk organisation, som jag förstår ofta måste jobba i motvind. Tyvärr hjälper ju inte en artikel med negativ klang en organisation att bli ännu bättre.
Först och främst tack för ett nytt inlägg i din utmärkta blogg. Sedan till din analys: Jag tycker inte den känns så ”Ockhams rakkniv”. En enklare analys är kanske att ”marknaden” prioriterar kortsiktiga ekonomiska vinster, och ekologiskt är väl ur ett rent marknadsekonomiskt perspektiv mindre lönsamt på kort (och kanske lång?) sikt. Därför är det en god affär att bekämpa detta på olika sätt och en klassisk och effektiv metod är då att försöka så tvivel, exempelvis med en artikel i Filter. (Har du läst boken ” Merchants of Doubt” av Naomi Oreskes? Här finns ett smakprov: http://books.google.com/books?id=fpMh3nh3JI0C&hl=sv&source=gbs_ViewAPI&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false ) Om min alternativa analys stämmer är kanske ett eldigt försvarstal trots allt det rätta?
Länken ovan blev fel, men kan nås via denna sida: http://libris.kb.se/bib/11865202
Jag har läst artikeln och skrev själv ett blogginlägg om den efteråt. http://traningseffekt.blogspot.com/2011/07/krav-eller-inte-krav-det-ar-fragan.html
För precis som för dig så rörde artikeln om en del i grytan. Jag blev kanske inte klokare och tror inte att den bild Filter ger är den enda och sanna, men jag började fundera över hur det här med KRAV funkar egentligen. Nu när jag känt efter så fortsätter jag att köpa KRAV - om inte annat så för att visa att jag vill påverka i den riktningen.
Du bloggar alltför sällan! Dock var det inte det jag skulle säga utan iställlet:
Jag tittade över min bloggstatistik och en del klick kommer fortfarande från din blogg. Skulle du då kunna tänka dig att ändra mitt namn i högerspalten från Kirschbeeren till Katarinas projekt?
Sen vet jag ju heller inte hur ofta du läser dina kommentarer, men tänkte skicka iväg den i alla fall.
Ha det så bra och tack på förhand!
Hallå! En av mina favoritbloggar beslöt sig för att skoningslöst uppmana till bojkott av all ekologisk mat överhuvudtaget och varken jag eller någon annan där hade tillräckligt med kunskap för att bemöta argumenten. Skuld du kunna gå in där och skriva en kommentar? http://efterkristus.wordpress.com/2011/11/21/varfor-jag-som-kristen-inte-handlar-ekologiskt/
Mvh Micael (som också bor i Uppsala)
Problemet i det kommunikationsarbetet är som vanligt att lyckas få fram det budskapet till tillräckligt många.
Hej Johan!
Jag vill tipsa om en händelse som jag hoppas att du är intresserad av att bevaka på din blogg, eftersom du skriver mycket om miljö och hållbarhet.
Den 8:e februari tar Microsoft initiativet till Jobba hemma-dagen. Vi på Microsoft är medvetna om att IT-industrin, som alla industrier, är en del av miljö- och klimatproblemet. Med initiativet Jobba hemma-dagen vill vi visa att vi framförallt är en del av lösningen.
Enligt en SIFO undersökning anser 82 procent av svenskarna att klimatförändringen är ett allvarligt hot mot mänskligheten. På en mindre skala är det många som bekymrar sig över trafiksituationen i storstäderna, som är både tidsödande, smutsig och bullrig. Med Jobba hemma-dagen vill Microsoft visa på flera miljövinster med att jobba hemifrån.
Att jobba hemma istället för att sitta i bilköer på väg till jobbet sparar inte bara tid, utan även jordens resurser. En aktuell rapport visar att en person som jobbar hemifrån en dag i veckan, istället för att ta bilen till jobbet, minskar koldioxidutsläppen med 380 kg per år. Tre dagars flexibelt arbete i veckan minskar utsläppen med 1,1 ton per person och år. (Flexibelt Arbete, WWF och Giritech, 2011)
Med teknik som exempelvis Microsoft Office 365 finns redan alla möjligheter att jobba hemifrån. Det som behöver förändras är inställningen hos både arbetsgivare och arbetstagare. Genom att ge alla som kan en anledning att jobba hemma den 8e februari hoppas vi kunna övervinna tvivel och visa att arbete hemifrån är både effektivt, bekvämt och miljövänligt.
Det är viktigt att ledande företag som Microsoft föregår med gott exempel när det gäller IT för miljön. IT har stor potential till energieffektivisering och koldioxidminskningar inom många olika sektorer, inte bara IT-sektorn själv. Denna potential bör utnyttjas för ett grönare och smartare samhälle, för oss själva såväl som för kommande generationer.
För mer information, maila mig eller titta in på vår Facebooksida.
http://www.facebook.com/Jobbahemma
Det vore toppen om du kunde hjälpa oss att uppmuntra fler till att stanna hemma den 8:e februari!
Vänliga hälsningar,
Rebecka Keeling
a-rekeel@microsoft.com
Dessa båda filmer borde ALLA ta sig tid att se, och sedan fundera över vad som sker och hur vi kan påverka detta !
http://www.youtube.com/watch?v=EtW30pt_kYo&feature=channel&list=UL
http://www.youtube.com/watch?v=RZPsLkKOi8w
Demeterförbundet är flera strån vassare än KRAV
Mycket intressant inlägg! Jag ramlade in på din blogg av en slump, men redan efter det första inlägget jag läste här så känner jag att jag kommer att fortsätta att kika in här.
Jag har en liten fråga också. Jag kunde inte hitta några kontaktuppgifter till dig så jag försöker här istället. Jag vet att din blogg framförallt behandlar ämnet eko och min fråga rör mer rättvisemärkning, men jag gör att försök :)
Jag har länge varit på jakt efter fairtrademärkt kroppsvård men har haft svårt att få tag i det i Sverige. Jag vet att det nu har kommit till Boots, men deras butiker ligger lite väl långt bort. Tidigare har jag beställt in en årsförbrukning från Storbritannien från märket "Baylis and harding". Nyligen noterade jag att vissa svenska nätbutiker säljer andra icke-fairtrademärkta produkter från Baylis and Harding. Jag bestämde mig för att kontakta dem för att höra om de kunde tänka sig att utöka sortimentet även med den fairtrademärkta produktserien. Jag har haft löpande kontakt med dessa nätbutiker ett tag. Idag har jag fått svaret från en av sidorna (www.shopping4net.se) att de ska lägga en beställning och förväntar sig att de fairtrademärkta produkterna finns i deras sortiment om ca. en månad.
Jag hör av mig till dig för att höra om du kan tänka dig att skriva om detta på din blogg, när de har fått in produkterna. Lite marknadsföring skulle alltid vara bra! Jag gör det här enbart för att sprida fairtrade-användandet, så mitt mål är att få så många som möjligt att köpa fairtrademärkt. Jag jobbar inte för någon och får inte någon personlig vinning, det är bara min passion som driver mig.
Jag ser fram emot ditt svar, hör gärna av dig med dina frågor!
Svara till min e-post: v.callin@hotmail.com
Ha en fortsatt fin dag!
/Veronika
The next time I read a blog, I hope that it doesn't disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought you would have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you weren't too busy looking for attention.
Skicka en kommentar