söndag 15 november 2009

Till slut vinner vi!


Jag snappade upp en grej från Soil Association på Twitter häromdagen. Tydligen ska Gandhi ha sagt att “First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win." Foto på Gandhi: Lucy 70

Jag tänkte att det var välplacerat i tiden med den påminnelsen. November är ju verkligen den grå uppgivenhetens månad. Det har varit mycket uppgivna bloggare på sistone. Fajters som Koldioxidexperiment, Ekomuppen och Hippihäxan har alla visat upp tydliga tecken på autumn enviro blues.

Så jag vill bara hamra in några väsentliga och hoppingivande fakta:
  • På Fokus lista över de 100 mäktigaste i Sverige kommer Naturskyddsföreningens Svante Axelsson på 78:e plats, och det är ju inte så illa. Reinfeldt är etta, vilket är bra ty det innebär att en statsminister som faktiskt försöker prioritera klimatet är mäktigare än rikets kassör. Reinfeldt kunde göra jobbet ännu bättre, men det är tur för världen att det är vi och inte Italien som är ordförande för EU när vi går in i CoP15 i Köpenhamn.
  • Min kompis marknadsföraren jobbar på en byrå som har hittat affärer i hållbar business. De river av seminarier som drar folk. De vinner priser. Hållbarhet håller på att bli en del av vardagsvillkoren för affärslivet. Inte för alla företag och produkter. Men för många. Och de blir snabbt fler.
  • 2008 ökade ekologisk mat med 40%. 2009 är prognosen minst 20% ökning. Det är bara maten. Textil, kosmetika och annat som marknadsförs som eko har ökat mycket fortare. Ja, det är från en låg nivå. Men det går inte att lägga om mycket fortare än så här, rent praktiskt. Och ökningen kommer mitt under brinnande kris, då ekonomin krymper.
  • LRF har förstått att det svenska lantbrukets senfärdighet i att leverera ekologiskt (när marknaden skriker efter det) kostar upp emot 4 miljarder per år. Därför har de satt in en tjej på heltid för att lösa det problemet. Det är en väldig skillnad mot typ 2002 när LRF istället gick i borgen för Spannmålsodlarna, SpmO, så att SpmO kunde stämma COOP för de legendariska Änglamarksfilmerna, mm.
"First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win." De håller på att sätta skrattet i halsen. Nu kommer det tuffa. Men vi är på god väg!

Eventuella kommentarer som görs på detta inlägg och som luktar våt ylle, uppgivenhet eller allmän pessimism, kommer helt sonika allt tas bort. De är välkomna framåt mars igen.

8 kommentarer:

Koldioxidexperiment sa...

Suveränt citat! Det är klart vi vinner till slut. Och kanske kommer det att gå lite fortare nu när du gett dig in i politiken! Heja.

Anonym sa...

UNDERBART, jag gillar din nya despotiska sida! Uppfriskande :)

Anonym sa...

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win."

Ja, jag älskar det där citatet!

Något annat som har gett mig hopp är att bloggsurfa omkring på olika eko- och miljö-bloggar.
Förutom att få många tips och lära mig mycket nytt så känner jag mig också stärkt. "Vi är fler! Jag är inte ensam!"

Så tack till dig för din blogg - och för din länklista där jag hittat fler.
:-)

(Ps Tack för länken också)

Johan sa...

Häpp! Verkar som jag lyckats sprida lite entusiasm! Kul!

Stefan sa...

Ett annat Ghandi-citat (som är ett av mina personliga favoritcitat) passar också bra här tycker jag:

"You have to be the change you want to see in the world."

Johan sa...

Stefan - släkt med insikten om att den enda man kan förändra är sig själv.

Peter Wrenfelt sa...

Suveränt citat, som sagt! Det ger en kraft att fortsätta! Och som du säger är det verkligen applicerbart på KRAV och utvecklingen av den ekologiska marknaden.

Att miljö är en strategisk framgångsfaktor för företags affärer är en realitet idag. Något som en del dinousarieverksamheter inte har uppfattat. Se på Max vars kunders lojalitet till varumärket har ökat med 27% så att Max nu ligger topp 9 av 435 undersökta varumärken i Sverige.

Miljöarbetet har också lett till ett stort internationellt intresse. I oktober var Max och deras klimatkompensation med på BBC World News, och igår kväll i London vann Max The Green Award 2009 som det globalt bästa exemplet på kommunikation av hållbarhet! Det visar väldigt tydligt att miljö är en absolut framgångsfaktor. Läs mer om Green Awards och BBC filmen på vår blogg: http://blog.uwab.se

Tack Johan för en av de intressantaste och mest vakna bloggarna i miljövärlden!

Johan sa...

Peter - tack själva för att ni driver ert spännande företag! Och Max - ja det är ett bench mark som heter duga. Både för miljö- och kommunikationsarbete.

Related Posts with Thumbnails