Det finns några företag som nu börjar fatta hur man gör affärer av goda värderingar. Dove har t ex en tid kört en kampanj om Real Beauty. Ett skönhetsföretag går mot strömmen och använder modeller med rynkor och födelsemärken. Inte bara det, de gör ett politiskt statement också; de uppmanar oss att tänka till kring våra värderingar. Det är smart. Jag tror att denna typ av kampanj kommer att göra Dove till en tvål som alla respekterar, får goda vibbar av, lite som Barnängen brukade vara. På köpet kanske de dessutom lyckas göra vårt samhälle lite sundare.
Bennetton har kört det här ett tag också.
Det senaste jag sprang på är Starbucks som bjuder alla som röstar i valet mellan Obama och McCain på en kaffe i morgon. De lyckas knyta sitt varumärke till en omsorg om att alla borde bry sig tillräckligt för att rösta. De stärker upp det här med såväl ekologiskt som rättvisemärkt sortiment. Snyggt. Snygg reklam. Länktipstack till Egologiskt.
5 veckor sedan
4 kommentarer:
Det där bådar ju gott på nåt vis. Kan det vara möjligt...?
Många trendanalyser jag har läst indikerar att konsumenten i allmänhet faktiskt tenderar att bli allt mer politisk i sitt agerande. OM det är så, så är Dove, Starbucks och Bennetton definitivt framtidsföretag.
En grej som är kopplat till det här är utvecklingen på varumärkesfronten. Allt fler varumärkesexperter talar om att varumärken måste vara ärliga, eftersom konumenten blir allt bättre upplyst (och mer politisk).
Man måste alltså leva sitt varumärke (på nysvenska) eller leva som man lär (på vanlig svenska). Det är naturligtvis här det blir svårt för de flesta företag. Man byter inte värderingar över en natt i ledning och personal. Har man lagt upp hela prestationssystemet på maximerat sälj, så sitter det i väggarna.
Är det möjligt att det faktiskt är val I USA nu, så vi kan prata om annat? Det är jag rätt säker på...
Tack själv!
Detta tror jag personligen är framtidens CSR. Det är genom marknadsaktiviteter som dessa man kan kombinera etik och lönsamhet. Först då får man alla läger nöjda.
Ja, fast det svåra är förstås att verkligen leva som man lär. Att göra en utredning, skapa en policy och genomföra en kommunikationsplattform är en grej, men att verkligen göra det, och göra det helt naturligt, är det svåra. Men jag tror som du att detta är framtidsföretag.
Skicka en kommentar