söndag 31 maj 2009

Ytterligare en liten liten grej

Jag brukar käka gröt till frukost på vintern och filmjölk på sommaren. En filmjölksfrukost kostar 2 hg CO2 mer än en grötfrukost. Så som jag kör gröt sommaren igenom så sparar bara jag 20 kg CO2. Godsaker som lite sylt, mandlar och så kostar inte så mycket klimat, så det går att göra god frukost i alla fall. Jag är inte lika systematisk och målmedveten som klimatpiloterna, men jag lägger om en vana i taget och tillsammans blir det en del.

Ja, ni vet hur det är. Man vet vad man borde göra. Men det är ack så svårt att faktiskt få något gjort. Man borde äta mindre kött, sluta köra bil och så där. Jag klarar/orkar/vill inte göra allt nu. Så jag jobbar med de små stegens tyranni mot mig själv. Jag lägger om en vana i taget och backar aldrig.

Vi behöver ju käka mindre kött och dricka mindre mjölk. Vi, alltså typ det svenska folket. Framförallt köttet, men också mjölken är klimatdyr. Nu har betande mular och mjölkproduktion en del betydande fördelar. Så vi borde inte sluta köpa de här grejerna, men vi borde köpa mindre.

När det gäller mjölken så har jag hittills i livet växlat frukost någon gång i april/maj. Vinterfrukost är huvudsakligen någon form av gröt (typ havre och müsli, med lite mandlar russin och annat som förgyller). Sommarfrukost är huvudsakligen fil och müsli, kanske lite frukt. Bilden jag har med mig är att på sommaren kan man få fil och blåbär till frukost. Undantaget från denna regel är båtlivet. När man är till sjöss varken kan eller vill man släpa på en massa filmjölk. Så då är det vinterfrukost mitt i smällvarna sommaren...

Grejen är den att en liter fil/mjölk/yoghurt orsakar utsläpp av ungefär ett kg koldioxid. Grötgryner kanske ligger på typ 2 hg per kg. Och man använder väl kanske 2 dl gryn till en rejäl frukost. Det blir inte många gram CO2. Kör man 4 dl fil till frukost blir det alltså typ 4 hg CO2. Kör man gröt med 1 till 2 dl mjölk blir det alltså typ knappt 2 hg CO2. Man sparar alltså typ 2 hg CO2 per frukost per person och dag på att köra gröt istf filmjölk. Gånger kanske 100 sommarfrukostar. Det blir 20 kg sparade CO2-kg, det...

Sagt och gjort - i år blir det bara fil till frukost när det faktiskt finns blåbär i backen bakom huset. Och det antalet kan vi nog se som felräkningskoldioxid. Härmed sparat 20 kg CO2! Alla bäckar små, och ytterligare en mm på tusenmilafärden.

Det klart. Den som vill komma åt ännu mer klimatpåverkan provar sig ju fram bland Oatly och sojadrycker som liknar mjölk. Havremjölken tror jag ligger någon stans mellan 2 och 3 hg per liter. Sojadryck förmodligen något liknande. Ris är däremot en högklimatbelastare. Så jag tror att RiceDream och gänget är ett kass klimatval.

6 kommentarer:

Gunnar Rundgren sa...

tja, det verkar lite jobbigt det där. Vore bra mycket enklare om klimatpåverkan var inbyggt i priset... Är också lite bekymrad över att EN fråga så totalt skall bestämma konsumtionen. Som du själv påtalar så finns det andra effekter av vår konsumtion. Såg att Mc Donalds för reklam för att en måltid där gör av med betydligt mindre energi än matlagning hemma (för att inte tala om långkok av bönor!). Men jag tänker i vart fall inte byta bort hemlagat mot industrimat pga viss energibesparing. Bara för att ge ett exempel.

Nyfiken-Grön sa...

Jag läste någon stans att en svensks medelkonsumtion av vatten på ett år är lika mycket vatten som det går åt att göra en hamburgare så McDonalds kanske inte är det bästa att leva på?

Johan, jag antar att din frukost är ekologisk? Det gäller ju att inte bara minska utsläppen utan även leva hållbart så ekosystemen får en chans att ta hand om oss.

Alexandra

Johan sa...

Gunnar - en del av min steg-för-steg-strategi är att lägga om lagom mycket lagom fort. Alltså att inte låta klimatfrågan vara den enda. Sträcker man ut hållbarhet till att inkludera välbefinnande så klarar man inte mer än enstaka besök på McD eller deras klimatmedvetna konkurrent Max.

Nyfiken - Min frukost är givetvis KRAV-märkt. Rakt igenom. Och jag hoppas det ger en högre resiliens.

Det där med water foot print är en intressant grej. Troligen ett fullkomligt vitalt verktyg i t ex Australien och Jordanien. Men jag blir osäker på relevansen för produktionen i vårt land? I synnerhet som jag lär mig att de räknar med regnvatten i dessa balanser.

Johan Erlandsson sa...

Havregrynen ligger lite högre än 0,2 kg per kg vad jag har sett, Lantmännen säger 0,9.
http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=520#10873

Men det är väl som sagt inte så många gram i en portion jämfört med om du hade ätit fil.

hippihäxan sa...

Härligt med sånna fakta!
Och jag byter aldrig ut gröten. Däremot kan jag inte klara mig utan min banan och mina aprikoser på, kravmärkta förstås (är det klimatsmart?) Imorse var bananerna slut, hela dan blev konstig :)

Johan sa...

Johan E - tack för info! Och tack för länktips! EcoProfile är ett vattenhål. (Där bufflarna samlas ;-) )

HippiH - det finns säkert LCA för banan, men jag har det inte i huvudet. Å andra sidan kanske man inte ska leta upp all fakta. Det är bra för den mentala hygienen med lite, lite deniability.

Related Posts with Thumbnails