torsdag 21 maj 2009

Frestarens garn

Hemsk musik - god glass! Känner ni igen den pay-offen? Nåja, de (Hemglass) har snärjt mig i alla fall, och nu är det nog permanent. Det började under en kortare värmebölja förra sommaren. Jag och barna höll på att missa glassbilen som stannade i kvarteret bredvid. Så jag frågade om de inte kunde stanna utanför oss. Hälften på skoj och jag hoppades på ett nej. Men där bedrog man sig, sedan dess stannar glassbilen utanför vår solgrind. Och spelar sin hemska musik.

Barna reagerar insitinktivt, men ibland lyckas jag hejda dem - nä, behövs inte, vi har redan osv. Någon gång var jag ute och handlade i alla fall. Och kände på något sätt att jag skulle ursäkta mig för att vi inte handlar så ofta, när de nu gör omaket att köra hit. "Ingen fara" sa chaffisen, "men jag skickar gärna ett SMS när vi är på gång, så att du kan tänka ut om du vill ha något." Dum och trött som jag var så fick de mitt mobilnummer. Så nu är man förvarnad oxå...

Men i alla fall. Nu hade jag tänkt säga åt dem - börja stanna i kvarteret bredvid! Men då slog de spiken i kistan - för nu hade de ekologisk glass. Okomplicerade choklad- o vanlijglasstrutar. Rätt goda.

Så jag lägger ned försvaret. De har vunnit. Barna jublar. Jag kvider lite över att jag inte kan hålla emot skicklig marknadsföring.

5 kommentarer:

Caroline sa...

Det finns en jätte bra Gårdsbutik i skåne som har chark och andra varor! Deras första prioritet är också ekologiskt! Kolla in deras hemsida!

http://www.bjarhus.se

Anonym sa...

Jag har hört talas om en förälder som lyckades lura sina barn med att om man hör Hemglass melodi så betyder det att glassen är slut! Elakt, finurligt och mänskligt. Jag antar att dina barn inte går att lura längre. Mina kan jag definitivt inte lura längre, det är snarare tvärtom. Trevlig helg!
Lasse N

hippihäxan sa...

Jag jagade iväg glassbilen en kväll när han kom kl 21 och spelade melodien, precis när man fått barnen att ligga still i sina sängar vill man inte att de ska gå igång på glassmelodin...
Jag tror chaffisen tyckte jag var rätt otrevlig för nu stannar han inte här mer... Varför kan man inte bara hålla tyst någon gång?

Johan sa...

Caroline - häftigt ställe. Vi har en del bra här i krokarna, men Skåne är ändå Sveriges matlandskap numero uno.

Lasse - he, he... Ja, nä, jag har nog förlorat den möjligheten.

HippiH - önskar att jag hade haft vett att gå ut och vara otrevlig innan de började med eko-glass. Det är inte lätt att få tag på eko-strutar...

Anonym sa...

Ha ha ha... jag skrattade gott när jag läste ditt inlägg. Situationskomik i sitt esse!

Related Posts with Thumbnails