måndag 24 augusti 2009

När vi har lyckats

Miljöbloggaktuellt gjorde för ett tag sedan ett inlägg med titeln "Hur skulle det kunna se ut om vi lyckas?" Den rubriken har ofta återkommit till mig sedan dess. Jag tycker det ligger en stor kraft i att försöka föreställa sig hur det skulle bli om man lyckas med det visionära man vill uppnå. Om man försöker måla upp en komplett framtid, så faller många intressanta detaljer på plats.

Jag kan ju tycka att i en hållbar framtid så är det rimligt att den ekologiska maten kostar mindre än den fossilgödslade och besprutade. Jag skulle vilja att debatter om hållbarhetsfrågor normalt förekommer i tunga sammanhang. Jag skulle vilja se att gamla strukturer agerar mer eller mindre i panik. Jag tror att miljökämparna kommer att få det besvärligt, för de är barrikadmänniskor som måste ha etablissemanget emot sig. Vad ska de göra när finansvalparna börjar räkna på triple bottom line som en självklarhet?

Jag tror att framtiden smyger sig på oss, och ibland får jag aha-upplevelser om att farten framåt trots allt är större än obetydlig. I sommar har jag t ex upplevt att folk tycker det inte är värt att böja på nacken för att titta på havsörn. De finns ju överallt. Senare på sommaren meddelade HUI att eko ökat med 36% under andra kvartalet (över 40% första kvartalet). Ingen tycker att det är särskilt märkligt.

Idag var jag hos en cykelmek i här i byn. De är mycket professionella och har utvecklat saker som service på ett par timmar, nya och beg cyklar i de flesta relevanta typer för bruksändamål. De är alltid minst fem pers som mekar och säljer cykel. De har gjort det självklart att lämna in cykeln höst och vår för däckbyte och rundsmörjning. De levererar en tjänst till människor som så problemfritt som möjligt vill cykla. Att det bygger folkhälsa och sparar miljö är liksom en bisak för firman.

Senare på dagen var jag på min lokala ICA och upptäckte att de konventionella bananerna var dyrare (22:90) än de KRAV-märkta (19:90). Jag vet inte hur det gått till, och det är första gången jag ser något sådant. Men det var ingen felmärkning.


Möjligen har framtiden redan börjat infinna sig. Möjligen håller vi på att lyckas.

4 kommentarer:

Koldioxidexperiment sa...

Tack för dessa små ljusglimtar! Jag gillar också det där sättet att tänka, "Hur ser det ut när vi lyckats?". Tyvärr har jag ingen vidare fantasi så jag kör alltid fast i gamla hjulspår.

Anonym sa...

http://jacobstalhammar.blogspot.com/2009/08/miljon-syns-den-inte-i-kassaboken-sa.html

.... En tänkvärd teckning, av Jacob Ståhlhammar, som samtidigt känns självklar :)

Johan sa...

CO2e - tänka är ju en grej. Det går lätt. Göra är en annan. Det är märkvärdigt svårt. Jag tar det lite i taget, men alltid åt rätt håll.

PQ - indeed. Fortsätter i i tangentens riktning är det framtiden. Så antingen måste hållbarhet löna sig, eller så får vi göra revolution och kasta ut marknadsekonomin. Det förra verkar enklare.

hippihäxan sa...

Ha ha, ja vad ska alla miljökämpar göra? Känner igen mig, man vill vara arg.... men glömmer bort målet... :)

Related Posts with Thumbnails