torsdag 16 oktober 2008

Tre goda fynd

Precis de senaste dagarna har jag råkat på tre produkter som gjort mig extra glad:

  1. Krav-märkt Kalles Kaviar. Jag hittar inget om det på webben, men en kollega påstod att hans mamma typ köpt den på Konsum. Konstigt att Abba inte gör någon press av det... Otroligt roligt att en så stark produkt kommer i en KRAV-märkt version. Otroligt viktigt att en av de stora aktörerna på fiskmarknaden tar det hållbara fisket på allvar, och ser affären i det. (tillägg 081018: rekobloggen har däremot hittat ett pressmeddelande).
  2. Kung Markattas grötris. Det går en del risgrynsgröt till barna hemma. Och förutom att Änglamarks ekologiska risgrynsgröt är äcklig, så är det roligare att göra själv. Blanda i lite grädde och vanilj, så fixar man egen risifrutti. Men konstigt nog har jag hittills aldrig hittat ekologiskt rundkornigt ris. Men i förrgår hittade jag det (på Tant Grön). Från Kung Markatta. Mycket skumt att inte COOP eller ICA har tagit in det. Ingen jättegrej, men det är liksom ett sådant där hål i ekosortimentet som behöver täppas till. Jobba på, Kung Markatta!
  3. Fazers KRAV-märkta skepparhalvor. Bagerisidan har så länge släpat efter i utvecklingen av eko-sortimentet. Saltå har länge fått regera i ensamt majestät. Nu börjar de lite större röra på sig, och plötsligt låg Skepparhalvorna där i min butik. Genombrott. Och gott.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails