söndag 7 februari 2010

Det nya KRAV-märket


KRAV har gjort om sitt märke. Tanken är att KRAV håller på att vässa sig rejält framför allt när det gäller klimat, men också när det gäller socialt ansvar och djuromsorg. Det blir alltså en skillnad mellan KRAV och ekologiskt. För att visa att det har hänt något viktigt, men det ändå är samma gamla kärna, så har märket gjorts om.


På onsdag täcks det nya KRAV-märket av utanför porten till kansliet i Uppsala. Men redan på måndagen kommer märket ut när KRAVs marknadsrapport släpps. Och det är nog den som är den stora nyheten. För även om konsumentmarknaden har stigit med tiotals procent om året, flera år i rad nu, så har bönderna väntat. Ett lantbruk är ingen kvatralsekonomi, och det gäller att vara säker på sin sak innan man lägger om till ekologiskt och KRAV, för det är ett helt annat sätt att jobba.




Om jag förstår korridorsvisket rätt, så snackar vi nu om ett rejält lyft i lantbrukens anslutning. Möjligen är lyftet så stort som 75%! Om det är så, så kan svenskt lantbruk börja ta igen lite av allt det de förlorat till importen. Och det är bra. För vi ska ju inte frakta ekologisk mat över jorden i onödan.

Nu gäller det också bara att konsumenterna hänger i, och fortsätter att flytta handen i hyllan. För det här är konsumentmakt. ICA var sannerligen inte med på noterna när ekoboomen kom. Men de har shejpat upp sig rejält och börjat handla på allvar. COOP var naturligt vis redan långt framme och vred på allt de hade i kranarna. Och nu kommer bönderna med på tåget. Otroligt roligt!


Håll koll på KRAVs webb imorgon om ni är sugna på mer info.

7 kommentarer:

Caroline sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hallå,
Jag heter Hampus och vill först och främst tacka för unterhållande läsning. Jag har dock ett par frågor jag skulle vilja fråga dig.

Du skriver "Om det är så, så kan svenskt lantbruk börja ta igen lite av allt det de förlorat till importen. Och det är bra. För vi ska ju inte frakta ekologisk mat över jorden i onödan."

Visst, jag håller med dig att det är toppen att inte transportera ekologisk mat (all mat) över jorden. Detta kan leda till att skövling av tex regnskog reduceras och den biologiska mångfalden sparas på många ställen runt om i världen där det idag skövlas för betes/åkermark. Då bollar vi istället över frågan till Sverige. Kan Sverige öka jordbruket?
Det största problemet är att SÅ många försörjer sig på jordbruket i fattigare länder. Om vi då slutar att importera varor kommer detta att resultera i arbetslöshet för de redan fattiga bönderna. Det blir mycket svårare att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle om det inte finns pengar (=arbete) i länder. Samtidigt drabbas vår mångfald i Sverige (skövling av skog, kemikalier vid jordbruk osv).
Jag menar att det kommer ge en (eventuell) positiv effekt lokalt och regionalt i Sverige, men kanske inte i andra delen av världen, både socialt och ekonomiskt!

Johan sa...

Caroline - jag har lagt bloggandet, kanske inte på is, men väl i kylskåpet. Men jag hör av mig, så får vi se vad ni har tänkt er.

Anon - jag är med dig och nyckelordet i mitt citat är "onödan". I mitt "onödan" vill jag ta med såväl ekologisk, ekonomisk som social rättvisa. Jag är för handel, så länge den sker på anständiga villkor. Men problemet här har varit att vi har haft ökningar runt 40% i konsumtionen 2007 och 2008, men bara runt 10% i produktionen. Det har inneburit att vi har börjat frakta hit saker långväga ifrån (ex äpplen, spannmål) som vi mycket väl kunde odla själva. Glappet var helt enkelt ohållbart, för hade vi fortsatt så, så hade vi köpt ekologisk mat, men samtidigt sprutat gulsparven till minneslunden.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mama Bear och Papa Bear sa...

Hej, intressant blogg! Kolla gärna upp vår nystartade blogg om mat, ekologi och livsmedelsindustri m.m. på www.papabearandmamabear.blogspot.com

Mamma Mimmi sa...

Marknadsmänniskan i mig tyckte vid första anblick att detta var ett genialiskt drag att "fräscha upp" ett mossigt varumärke, men sedan läste jag Johan Unungers (VD Saltå Kvarn) reflektioner om vad detta kommer att kosta KRAV-certifierade producenter i form av kosmetiska förändringar på förpackningar. Då blev eftersmaken lite sur när jag förstod att många sköna miljoner kunde ha använts till att ta fram nya fina ekologiska alternativ istället. Ett lurigt dilemma! Marknadsföraren och ekomuppen drar åt olika håll i min hjärna!

xl pharmacy sa...

Det blir mycket svårare att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle om det inte finns pengar i länder.

Related Posts with Thumbnails