onsdag 30 januari 2008

Vem är gladast - Sjöstedt eller jag?

Om jag blev arg över hur EU fungerar ibland (se nedan), så blir jag desto gladare när jag ser hur ekologiskt och hållbarhet sveper in i krogvärlden. Det är ganska många år sedan nu som krogar som Oaxen (Sörmland) och Salt och Brygga (Skåne) började prata om att matlagning går hela vägen tillbaka till gården. Och att det därmed är självklart att mat inte borde besprutas eller jagas på i onödan. Kvaliteten blir helt enkelt lidande.

2007 blev eko mainstream i krogvärlden. Kanske hjälpte guide-initiativ som EkoSthlm till. Men fenomenet var rikstäckande och syntes även i t ex den tydligare ekoprofilen i White Guide. White guide kommer ju ut i februari och vi får väl se hur det står till med ekonivån i år.

Det yttersta kvittot på att ekologiskt verkligen har med kvalitet att göra är att det i år var ett grundvillkor i tävlingen Årets Kock:

"Det känns viktigt att visa att det går att skapa vällagad, ekologisk och miljövänlig mat inom den svenska gastronomin" säger Hanna Halpern på föreningen Årets Kock.

Tom Sjöstedt vann och på bilderna från tävlingen verkar han närapå gråta av lycka. Och OK, han är nog gladare än jag, men jag är glad vem som än vann!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails