torsdag 25 november 2010

Inspirerande reklam

Hur det nu är så är reklam viktig för att sälja. Det innebär att bra reklam är viktig för att eko ska plocka marknadsandelar. Självklart är det bäst om folk fattar sina beslut baserad på klokhet och eftertanke. Men reklamarna har lärt sig så mycket om hur man går runt det där, så då menar jag att vi på eko-sidan vore korkade om vi åtminstone inte försökte plocka upp det bästa som görs runt om i världen.

I Storbritannien heter motsvarigheten till KRAV Soil Association. De har samarbete med flera stora aktörer. Yeo Valley är ett helt ekologiskt mejeri, eller i alla fall ett helt ekologiskt varumärke, som nyligen har tagit hjälp av en av landets främsta rap-producenter för att göra en reklamfilm för sin ekologiska mjölk (eller är det för Massey Fergusson, eller båda?). Jag tycker filmen är rätt snygg, och tydligen har det blivit mycket snack om den, både på webben IRL.

"We treat them good, they give us the cream"

9 kommentarer:

Anonym sa...

He he, jo allt går att sälja med bra reklam. Den är ju bra mycket bättre än WILLYS reklam där de slår sig för bröstet att de är miljömedvetna men alla kampajvaror de senare rablar upp är inte eko-varor.

Therese sa...

Va, ballt, fler borde göra på det där sättet!

Miss Dramaqueen sa...

Jag tycker på nåt sätt att man måste nå ut till dem som inte är så insatta också... Och hur gör man det? För vanliga inte så ekovänliga företag har ju lärt sig hur man låtsas vara det...och är man inte på sin vakt då så köper man ju deras idéer, bara det är lite grön text typ..

Anna Eleonor sa...

Hallå. Vad har hänt sedan sist? Det är intressant att läsa dina jämförelser mellan innan och efter.

Johan sa...

Miss Dramaqueen - ja, där har du ju en poäng. Och det är svårt. Ett problem är ju att folks köpmönster styrs av vad de är intresserade av. Dessvärre vet vi att ganska få är riktigt intresserade av hållbarhetsfrågor. Ett intressant spår som KRAV utforskar nu är att försöka prata mer om smak, och gå steget vidare från den Hemlige Kocken. Tanken är att alla har en uppfattning om vad som är gott. Man borde kunna få betydligt fler att känna smakskillnader. Andra jobbar med att göra eko-förpackningar mycket hippare. Också det är nog ganska effektivt. Men räcker det?

Johan sa...

Anna Eleonor - du menar att den här bloggen inte uppdateras så ofta? Eller? Mest handlar det om att jag liksom inte hinner med; det finns tre små barn att uppleva, ett jobb att sköta en båt att segla med... Men jag gillar att vara i bloggosfären, så jag hoppas alltid komma igång igen.

Anna Eleonor sa...

Vad roligt att du svarade. Ja och nej. Visst du uppdaterar inte så ofta men när du gör det har du intressanta inlägg som jämför saker. Jag läser ditt inlägg om bilfrihet flera gånger om.

safemeds sa...

Den är ju bra mycket bättre än WILLYS reklam där de slår sig för bröstet att de är miljömedvetna men alla kampajvaror de senare rablar upp är inte eko-varor.För vanliga inte så ekovänliga företag har ju lärt sig hur man låtsas vara det...och är man inte på sin vakt då så köper man ju deras idéer, bara det är lite grön text typ..

Jordens Vänner sa...

Apropå reklam,känner du till Jordens Vänner och Greenwashpriset? Årets nominerade är Stora Enso för guld och gröna skogar, IKEA för sin falska miljöprofil, Svensk Kärnbränslehantering AB för tal om det säkra slutförvaret, Forest Stewardship Council (FSC) för missvisande certifiering och Göteborgs Stad för klassisk greenwash.
Läs mer om de nominerade och rösta här:
http://www.jordensvanner.se/konsumtion/svenska-greenwashpriset-2012

Related Posts with Thumbnails