fredag 9 maj 2008

Morgonsoffa med handeln och ministern

På kort varsel blev jag inbjuden att sitta i morgonsoffa på TV4 med Thomas Svaton från Svensk Dagligvaruhandel i morse. Temat var om klimatmärkning var något vettigt eller inte. Svensk Dagligvaruhandel har tidigare varit allmänt skeptiska mot klimatprojektet, och Gunnelas Blogg meddelar att Svaton så sent som för några dagar sedan var skeptisk. Jag var därför beredd på lite holmgång på morgonkvisten.

Men där fick man tji. Svaton var nu idel lovord över det vi försöker göra. För programledarna var det nog lite trist, det blev ju ingen fajt, men för min del var det utmärkt. Att handeln är en positiv kraft är otroligt viktigt, för hur det nu är här i landet, så är utnyttjar inte konsumenterna så mycket av sin kraft. Därför blir det väldigt mycket upp till dagligvarukedjornas marknadsavdelningar om ett miljöinitiativ ska lyckas. Jag hoppas att detta var vändpunkten. Det känns som om de kanske har kommit ikapp oss nu. Hoppas det.

Eskil Erlandsson, jordbruks- och fiskeministern var också där, men fick tala om klimatprojektet, snarare än med. Kanske hade han sagt ifrån att han inte ville debattera? Jag tycker nog att det var ganska mycket politikersvar över hans inlägg, lite goddag yxskaft. Men på det hela var han med på tåget.

Lite antiklimax alltså. Tre personer som var överens. Det blir ingen spännande TV av det...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails