tisdag 13 maj 2008

Jag är också torsk på choklad

Tydligen har chokladtrenden nu börjat ge ordentliga avtryck på marknaden. Läste någon stans att marginalerna i godisbranschen minskar därför att folk i allt större utsräckning köper choklad, viket driver upp råvarupriserna (förhoppningsvis mer pengar till kakaobönderna). Jag känner igen mig i det där. Förutom att det är gott har jag en diffus uppfattning om att det skulle vara nyttigt godis...

En grej som är kul är i alla fall de oändliga variationsmöjligheterna, det stora sortimentet. Lite oväntat sprang jag på en hylla med bara ekologiska chokladkakor på ICA Flygfyren i Norrtälje. Det var en 15-20 sorter. Jag fastnade för Kung Markattas mörka chilichoklad. Outsägligt tråkig förpackning, men en riktigt kaxig choklad däri. Har inget gemensamt med Marabou.

Choklad i spännande smakkombinationer (t ex olika former av peppar eller med iblandade örter) har man kunnat stöta på i chokladbutiker och tryfflar en tid nu. När det gäller tryfflar har jag en annan favorit - engelska Booja Booja. Otroligt goda och snyggt förpackade tryfflar. Ryktet säger att BioFood distribuerar i Sverige, men jag har inte sett dem. Jag beställer från Goodness Direct, om jag inte kommer över dem på någon resa. Om någon har sett dem i en svensk butik, så vore det kul att veta. Andra tips på syndigt god choklad emottages också tacksamt.

Ekoblogg har förresten snöat in på lecitinet i Green and Blacks choklad. Det var lite intressant läsning.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails