söndag 1 juni 2008

Att ha kakan eller äta den?

Jag minns hur någon för kanske åtta-tio år sedan försökte göra en dokumentär från framtiden för att visa hur det skulle se ut när klimateffekterna satte in på allvar; torka ger livsmedelsproblem. Värmeböljor skulle ge klimatflyktingar osv. Ibland känner jag att det har gått väldigt fort att komma dit.

Nu i dagarna läser vi att bönderna i Blekinge redan har torka. Någon petimäter är säkert snabb att anmärka att det inte går att koppla enskilda klimatologiska händelser till växthuseffekten. Men att vi skulle få ett extremare väder har vi vetat länge. Så jag kopplar ihop den varma vintern, värmebölja i maj och alltihop så mycket jag vill! Och inte gör det något för att sänka matpriserna i alla fall.

I samma artikel står det att den aktuella gården har köttdjur och att de beklagar sig över att diesln har blivit så dyr. För några dagar sedan läste vi om fiskare och lastbilsåkare i Frankrike som strejkar för att dieselpriserna har blivit så höga. Allt detta förutsågs på ett sätt i den där "dokumentären". Och jag känner mig lite tröttförbannad; hur får man ihop det? Att strejka för att få släppa ut mer CO2 när grundvattnet sjunker? Att strejka för billigare CO2 när fisken håller på att ta slut? Det är ju sådant som gör att man jagar havskräftor för 107 kg CO2 per kg havskräfta (det blir så mycket om man bottentrålar, enligt SIK). Omdömeslöst. Egocentrerat. Vansinne.

Spännande veckor framöver, annars. 16-25 juni ska jag på IFOAM Organic World Congress. Hoppas kunna direktblogga lite för den som är intresserad. Åsså ska vi hämta vår "nya" (28 år gamla) segelbåt, en Omega 28.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails