onsdag 25 augusti 2010

En riktigt bra idé i Borås!

Jag sprang på en riktigt bra idé som biogasfolket i Borås har kommit på - att samla in fallfrukt för rötning. Jag har länge tyckt att det är tragiskt att de flesta hårt arbetande villaägare numera anser sig så rika att de inte behöver ta hand om den frukt som deras trädgårdar producerar. Så man ser hur de i stället ägnar timmar åt att kratta ihop äpplena och kör ut dem i skogen eller kör iväg till återvinningscentralen. Nu finns det åtm en vettigare användning.

Bra gjort Borås!

Uppdatering: jag tipsade vårt lokala biogasföretag om detta. De sade att de hade hört om det och skulle försöka få igång det nästa år. Men de menade också att det är ju bara att skyffla ned en korg äpplen eller två i den normala bingen varje hämtning. Så kommer vi en bit på väg i alla fall. Smart. Enkelt. Det gillar jag.

2 kommentarer:

PaljettenQ sa...

Ja, jag blev lite arg när jag mötte en farbror med flera kassar äpplen på återvinningsstationen.
Själv önskar jag ha ett äppelträd och han kastar bort sina. I butiken kostar de makalösa 15 kr/ kg. Jag ska palla äpplen!

Johan sa...

Hehe... dagens miljötips - palla äpplen! Kanske en form av grön civil olydnad? :-)

Related Posts with Thumbnails