När man tar tåget mellan Uppsala och Nürnberg så tar det ungefär lika lång tid som att flyga, om man räknar kontor till första möte. Det kostar ungefär lika mycket pengar. Man är lite tröttare när man kommer fram. Man sparar 200 kg koldioxid. Är den lilla tröttheten värd att spara 200 kg koldioxid? Ja, det tycker jag.
Jag fick ett par roliga kommentarer på mitt förra inlägg. Johan "EcoProfile" Erlandsson var uppmuntrande och menade att kollegorna minsann missar det skakande tåget och den hårda britsen oxå! PaljettenQ undrar hur mycket man sparar på att ta tåget, egentligen.
Jag är lite road av sådant här. Det är fullt möjliga omställningar att göra, liksom:
Först pengakostnad:
Alla biljettpriser varierar hela tiden, men just i mitt fall kostar biljetten runt 3 500, tror jag. Och då reser jag mjuk klass, och kan jobba fullt ut åtminstone en fem-sex timmar. Sovkomforten är singelkupé och bäddat och fint. Inget överdåd, men helt klart komfortabelt.
Kollegorna tror jag betalar runt 2 000 kr för resan, enkel väg, om man räknar in transfer också. Förmodligen lite mer, men jag vet inte säkert. Därtill hotell som är svindyrt i en mässtad i mässtid, runt 2 000 kr för en person en natt.
Så pengakostnaden är ungefär den samnma.
Sedan klimatkostnad:
Tåget till Köpenhamn är Bra Miljöval, så i princip klimatgratis. Därefter är det väl europeisk elmix som driver, kanske åker jag på sådär 30 kg CO2.
Flyget... ska vi säga att de flyger 1500 km (räknar in lite taxi o transfer o grejer i det där). Jag tror att flyget ligger runt 150 gr CO2 per personkm. Det blir runt 225 kg CO2.
Säg att jag sparar 200 kg CO2. Är det mycket eller lite?
- Genomsnittlige svensken släpper ut runt 7 000 kg. Vi borde ned till runt 2 000. Så det är iaf 10% av mitt tillåtna årliga utsläpp.
- 200 kg koldioxid är en bilresa t ex ToR Uppsala - Uddevalla med en normalbil (100 mil) eller
- 200 liter mjölk, förmodligen lite mer än en årsförbrukning.
- Vi har ett miljömål på KRAV om att vi ska hålla oss under 600 kg CO2 per år och anställd, så det är en tredjedel av min årliga kvot (även om vi poolar och räknar ut genomsnitt).
Så det är nog en del ändå.
Vad är alternativkostnaden då? Jag tror att jag kan jobba (och blogga ;-)) effektivare än kollegorna, så att jag reser en timme innan dem kan vi räkna bort. Om jag inte sover bra så kommer jag fram lite slitnare än kollegorna. Jag har sett till att vila upp mig inför BioFach, så jag tror inte jag tappar så mycket.
Till slut är frågan - är det värt att vara lite trött en dag för att spara 200 kg koldioxid? Jo, det tycker jag.
Yeah, vilket bra argument när jag och mina kollegor ska åka på biennalresa ut i europa till våren. Helst om man har en egen kupé och sparar så pass mycket eco-poäng :)
SvaraRaderaDe menar ju att det är så himla billigt med flyg, men jag är alltid lite skeptisk då det tillkommer en massa småavgifter som får priset att smyghöjas.
Klart jag vill ta tåget!
Roligt inlägg! Tack
Smart val! Har du räknat på alternativen bussresa och egen bil också, för att få hela bilden?
SvaraRaderaAh, du åker lyxkupé... Ja, då kanske det blir lite mjukare säng.
SvaraRaderaJag brukar också roa mig att räkna på sånt här, och tycker att siffrorna verkar stämma rätt bra för själva resorna.
Ivan undrar om buss också. Med det jag räknat på så hamnar CO2-utsläppen på liknande nivå. Nackdelen är väl främst att chansen att komma fram utsövd minskar. Fördelen är att det är billigare.
Två siffror undrar jag var de kommer ifrån, svenska utsläpp på 7 ton per person samt en hållbar nivå på 2 ton per person?
Ta tåget så kan du komma förbi oss i Uddevalla senare i vår! :)
SvaraRaderaPQ - på'rom, bara! Dessutom är det mycket mer socialt att resa tåg. Hade förmånen att lära känna en svensk tenor som skulle till Paris och tas med en demonregissör. När jag ändå hängde i pubvagnen och lät konduktören bädda... Och märk väl att det går att få ned priset betydligt om man kan tänka sig att dela kupé med någon, osv.
SvaraRaderaIvan - buss är nog inget alternativ. Främst pga komfortskäl. Men kanske om manskulle ordna en gruppresa hit något år. Genomsnittsbilen ligger på 200g, så det blir mer än flyget. I alla fall om man åker ensam.
Johan - Ja, alltså 2 klass har två nivåer på natten; liggvagn eller sovvagn. En sovkupé kan man boka upp så att man får den för sig själv. Det var det jag gjorde. Sedan finns det ju 1 klass också. För 1500 till får man åka på övervåningen och egen toa/dusch.
De 7 tonnen kommer från SCB:s statistisk årsbok. Jag ser ofta 9 ton, också. Möjligen är 7 ton med kolsänkor och 9 ton den mer sanna siffran. 2 ton är bara en siffra jag hört flera gånger. Vet inte vart den kommer ifrån. Möjligt att den borde vara ännu lägre. Mest tänkt som en övning i att hitta storheterna.
Cristoffer - ja, om jag får köpa färs den här gången, så kanske det kan bli av...
Jag har börjat räkna med 10 ton per svensk efter Naturvårdsverkets rapport där de lade till import och drog ifrån export från de sex (!) ton som jag brukar se som den officiella FN-siffran för Sverige.
SvaraRaderaAngående tvåtonnaren så är det just en siffra som har blivit vedertagen utan att någon kan svara på var den kommer ifrån. Kollar man IPCC-rapporten från 2007 så är det bästa som jag kan få ut ett spann på mellan 248 och 2500 kg för att hamna mellan 445 och 490 ppm (eller mellan 2 och 2,4 graders temperaturhöjning.)
Kör man på 350 ppm så handlar det om 500 kg per skalle enligt Tällberg Foundation, om jag har räknat rätt.
Johan - tack för info. Jag tror att jag har en tendens att använda lite mindre skrämmande siffror, för att istället fokusera på vad som går att göra. Men det är en tveksam statistik.
SvaraRaderaDet är också läskigt i sig att vi inte har bättre koll än så här. Vi släpper ut mellan sex och tio ton, men det får inte vara mer än mellan ett halvt och typ och ett halvt... Och hur mycket arbete har vi lagt på att få veta så lite?
Det känns bara ännu mer rätt att lägga en och halv timme extra på att ta tåget...
"Det är en tveksam taktik" skulle det vara. Statistiken kanske oxå är tveksam, men det var inte det jag menade.
SvaraRaderaDin artikel väldigt intressant, jag har infört många vänner tittar på den här artikeln, innehållet i de artiklar kommer det att finnas en hel del attraktiva människor att uppskatta, måste jag tacka dig en sådan artikel
SvaraRadera