fredag 18 september 2009

Nya marknadsföringsmetoder

På ganska kort tid nu har familjen blivit kontaktad i marknadsföringssyfte på ett helt nytt sätt. Det har varit ett helt vanligt försäkringsbolag, och en ganska vanlig bank som vill bjuda på en upplevelse bara vi lyssnar på dem i tio minuter. I det ena fallet skulle vi få två pers på bio, och nu senast idag skulle vi bli bjudna på lunch eller middag. Om vi bara som sagt ville lägga tio eller femton minuter av vår tid på dem. No strings attached.

Det här känns som något nytt, men kanske något som kan funka i en bransch där man knyter folk till sig för en lång tid. Att bjuda på bio för 200 spänn är kanske billigt om man kan få folk att flytta alla sina försäkringar till IF/Länsförsäkringar/TryggHansa. För har man väl gjort det så är man vanligen inte så benägen att flytta. Samma med banken.

Jag undrar om vi får se samma sak från COOP, ICA eller Axfood (Hemköp/Willys)? Även de torde vara rätt beroende av att folk väljer dem rutinmässigt. Och ser man sig själv som ICA-kund, så byter man ju inte till Konsum hur som helst? Kanske en buffé på stadens eko-café för den som vill värva alla LOHAS? Eller ett besök på en närbelägen gård (med fikakorg) för alla de som är intresserade av lokal mat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar