torsdag 28 maj 2009

Klimatregler för butiker?

Det finns ju KRAV-regler för butiker. De är i första hand fokuserade på att säkerställa att det KRAV-märkta inte blandas med konventionellt (vid lösviktshantering), att utbudet är rimligt ifht vad som finns på marknaden och en del minimikrav som gäller rengöring, personalens utbildning och så. Men nu har ju KRAV bestämt sig för att alla regler ska skärpas med avseende på klimatpåverkan. Även om butiksreglerna inte revideras just nu, så har jag ändå funderat en del på vad det skulle innebära.

Någon stans mellan 15 och 30 procent av maten blir gammal, över eller blir ointressant och slängs. Det är förmodligen det enskilt största klimatproblemet i en butik. Deras problem är att maten blir osäljbar långt innan den blir oätlig. Bananer blir brunfläckiga, bäst-före-datum passeras och så vidare. Jag har tänkt i sådär lagom byråkratiska termer som att butikerna ska kartlägga sitt svinn och skapa mål för att minska det, bla, bla, miljöledningssystem... Eller att man ska ha rutiner för att identifiera och tokrea varor som håller på att gå ut. Rutiner, rutiner, tråååkigt.

Men då kommer klimatgalen med en intressant nyhet. En butike som har gjort det till en del av affären att förädla, höja värdet på varor som blivit osäljbara. Genialt! Den ska vi ha!

Fler förslag?

8 kommentarer:

  1. Det låter som en jättebra idé! I England finns det oftast några egna hyllplan, kyldiskar och avdelningar för frukt/grönt, kött, mejerier, kolonial etc. där de lägger varor med kort datum eller lite skadade som sänks till halva priset.Och det går åt jättefort! Konstigt att det inte finns mer sådant här?

    SvaraRadera
  2. Det här är en mycket intressant fråga. Som nybliven "ekobutiksägare" har jag funderat mycket över svinnet. Jag vet att det finns en hel del butiker som lagar till varor som börjar bli tråkiga. Har man kafé eller servering går det ju utmärkt.
    Vi har några andra lösningar. Vissa saker (t ex mjölk och ägg används i bageriet, som också är delägare i butiken.)Sådant som är på väg att bli gammalt säljer vi för halva priset. Men då gäller det att inte ha för mycket för då blir butiken tråkig - full med massa gammalt... Det har också hänt att vi har gett bort bortsorterade varor till folk som har djur. Till sist för vi noggrann statistik på vad som tas bort, för att se om någon vara kastas ofta - då får man ändra inköpsrutinerna.

    SvaraRadera
  3. Det var en mycket bra lösning i Lund:) Det är roligt att se goda exempel på när de tänker okonventionellt, men ack så klokt!

    Varför inte ha ett nätverk av mindre boenden (Tex kommunala boenden med stor flexibilitet att genomföra denna typ av aktion) som kan få rabatt på mat som har kort datum. De visar upp ett Krav-kort i kassan och alla vinner på det hela.

    SvaraRadera
  4. Verkligen en lysande ide!
    Inom storhushåll kastas ju också mängder med mat som inte får lov att värmas om. När de lokala köken fanns kvar på tex daghemmen så blev överblivna köttbullar pålägg, kokt potatis kunde stekas eller användas till pytt i panna osv.
    Kanske är dags för en kokbok där man inspireras till att laga mat av rester?

    SvaraRadera
  5. Så bra initiativ!
    Så gör jag också med svinnet från min lilla butik, men jag bjuder bara familjen på det lagade... :)

    SvaraRadera
  6. Kom och tänka på en liknande lösning som redan finns. I Göteborg är det någon ideell förening, tror det är Stadsmissionen, som samlar in allt svinn från 7-Eleven och en massa kaffeer och lämnar det till härbärgen i stan.

    SvaraRadera
  7. Här bara ramlar det in kommentarer och förslag. Storartat!

    Sahrah - Indeed!

    Marica - café eller catering är ju bra. Bageri inte heller så dumt. Egentligen all typ av verksamhet där man kan höja värdet av sådant som håller på att bli gammalt, snarare än tvärt om. Och det där med dokumentation kanske inte är så marigt. Bör man ju ha koll på.

    PQ - KRAV-kort, yeees... kanske det.

    Åsa - hm, tycker att jag såg en sådan kokbok passera i nyhetsflödet för ett tag sedan. Har sett ett par matbloggar fokuserade på rester oxå.

    HippiH - nåt ska de väl ha för besväret! Familjen alltså.

    Sahrah2: CSR i praktiken, kan man säga. Kan också vara en idé.

    SvaraRadera
  8. Läste förresten just om en butik som twittrar ut korta datum. Smart.
    http://salt.se/?p=4170

    SvaraRadera