Jag tror att de varumärken och företag som nu inte har fattat att världsmarknaden håller på att ändra sig i grunden kommer att gå under. Förändringen är kraftig och snabb. Det är längre inte cool i villakvarteren att köra hem en ny SUV. Det är samma på matfronten. Alla krogar som ligger i ledarskiktet försöker prata om ekologiska ambitioner och närproducerat. Väldigt många matbloggar har en ekologisk slagsida. Eko-lådor säljer som smör i solen, och det är inte priset de konkurrerar med. Arla fattade detta snabbt. Andra har fattat till slut. På godissidan är det väldigt tyst, och tystast av alla tycker jag att Marabou är. Jag tycker inte att det finns någon anledning att vara patriotisk i det här. Kan inte SAAB överleva, är det bättre om vi får Toyota att flytta hit i någon del. Vill inte Marabou vara med tycker jag inte att det gör så mycket om Green and Black köper fabriken i Sundbyberg och börjar leverera till en marknad som har kört ifrån dionsaurierna.
Jag tror SAAB är en dinosaurie. En skapelse som kunde leva under särskilda betingelser, men som är dömd till undergång. Varumärket är byggt på en historia som handlar om militärflyg; det är fräckt, snabbt, cockpit och flyg/körglädje som impregnerar bilden av SAAB. När klimat- och energikrisen blev övertydlig för alla, så möter SAAB detta med argument om fler hästkrafter. Under huven händer inte mycket. Lika stor motor. När nu finanskrisen rycker i mattorna under premiummärkena på bilmarknaden, så möter SAAB detta med begäran om krisstöd från regeringen. Problemen med svängande valutor möter man med att bygga en SUV-fabrik (ni läste rätt, SUV) i Mexico.
Jag får intrycket av att man på SAAB fortfarande inte har fattat det som alla andra fattat för länge sedan: det finns en avsevärd risk att framtiden är något annat än historien. Det är sannolikt att vi måste tänka nytt på allvar. Vidare är det sannolikt att köparna snabbt håller på att ändra preferenser. Det är inte längre politiskt korrekt i villakvarteren att komma hem med en ny SUV. Hur länge imponerar det med många hästkrafter? Jag tror att kulturen sitter för djupt i SAAB. Jag rekommenderar regeringen att inte stödja företaget. Men försök gärna locka hit något mer framsynt bilföretag (Toyota, VW, Smart) att etablera utveckling med den komptens som finns kring aerodynamik och liknande. Kanske kan vi också bygga smarta bilar på ett smart sätt.
På matsidan har vi också några dinosaurier. Ett tag trodde jag att ICA skulle få problem med detta, men de ryckte upp sig rejält till slut. Fiskindustrin höll alldeles på att tappa greppet, torsk, fisk, utfiskning och bottendöd höll på att bli synonyma begrepp. Nu tävlar Abba och Findus om att göra bäst intryck, och stora delar av det norska fisket håller på att bli miljömärkt. Det ska nog greja sig även där. Men på snaskmarknaden är det alldeles som att de stora tror att de är odödliga. De bara sitter och ser på när andra äter sig in i deras marknad.
Tydligast är det på chokladsidan. Många varumärken har börjat etablera sig som schysst choklad; Equale, Green and black, Änglamark, Kung Markatta med många fler. Anton Berg har börjat försöka med Rättvisemärkt, men i övrigt verkar det inte hända mycket. Allra minst verkar det hända på Marabou.
Jag vet inte och fattar inte hur marknadsstrategerna där tänker. Kanske "det där eko-reko-köret är bara en fluga"? Inez Uusman var minister på 90-talet och sade samma sak om Internet. Någon som vet vart hon blev av? Kanske Marabou-strategerna tänker att "ameh - det vet ju alla att det inte finns någon köpstyrka hos miljömupparna". Har de inte hört talas om LOHAS?
Jag tror att Kraft Foods får passa sig för att deras varumärke Marabou börjar uppfattas som gammaldags och efter. Då kan det nog gå snabbt utför. Men det gör inte så mycket om Equale tar över fabriken i Sunbyberg, för min del. Precis som det inte stör mig så mycket om Toyota börjar tillverka hybridbilar i Trollhättan, när SAAB har blivit fossilt.
Bilden har jag lånat från Theobroma Tastings, som säkert även de kan tänka sig att ta över i Sumpan.
Du har verkligen en bra poäng med det här inlägget! Jag kommer inte heller sörja att gamla mossiga företag går i graven, utan jag kommer istället hoppas att vi lär oss en läxa iochmed det och utnyttjar det på ett bra sätt. Äntligen är det folkliga stödet så stort att vissa företag inte längre klarar sig om de inte har en ordentlig hållbar profil. Drömscenariot är att man tar de uppsagda från volvo och ombildar dem till vindkraftsmontörer, men det lär ju inte direkt hända..
SvaraRaderaNjae, vem vet. Men när det gäller Volvo, så kanske det finns en möjlighet att skaka fram de där människorna som utvecklade bio-gas-hybriderna i slutet av nittiotalet. Och sparka nuvarande miljöchef och marknadsfolk, fort som ögat. Hur sexigt är det när BÄSTA modellen drar 0,45? Det var länge sedan VW:s bästa kom ned till 0,3.
SvaraRaderaTro aldrig för en sekund att våra bilproducenter som lever/levde av att sälja produkter som börjar på en kvarts miljon Sek inte gör noggranna målgruppsanalyser innan modellerna tas fram.
SvaraRaderaKanske har de sett en trend emot små och snåla fordon och insett att de inte kan konkurrera i detta segment? Överhuvudtaget sker fabrikstillverkning hellre i Indien, Brasilien eller Kina, av olika skäl, inte minst ur utsläppsekonomisk aspekt.
Kanske hann de helt enkelt inte vända sina tröga, fjärrstyrda (GM, Ford) skepp i tid.
Nyss pratade vi bara NCAP och säkerhet. Nu gäller litet och snålt. Dessa två passar dåligt samman så länge som det finns tyngre saker efter vägarna att krocka med...
Själv har jag provkört en "grön veteran". Det var en Duett som i Holland konverterats till LPG, propangas. Vi har endast en handfull stationer för detta bränsle i Sverige. Förmodligen ett handikapp orsakat av bensinlobbyister. Med det sista är såklart bara en teori.
Jag tror givetvis att de gör målgruppsanalyser. Men jag förstår ärligt inte hur de kan dra de slutsatser de gör. Jag tror att slutsatserna färgas av vad varumärket förväntas vara. Det som förmodligen skulle behöva göras är att ändra uppfattningen om varumärket i grunden.
SvaraRaderaJa, mer KRAV och Rättvisemärkt choklad åt folket! =)
SvaraRaderaKära Johan. Jag vet att du menar väl när du skriver att Volvos bästa modell bara kommer ned i 0,45, jämfört med VW:s 0,30, men du jämför äpplen och päron. En lättad Lupo diesel gjord med extra smala hjul just för att prestera såna siffror var inte en bil för folket. Den var ett reklamjippo. Men Volvon ser man flera av.
SvaraRaderaSeså. Ska vi nu enas om att problemet snarare är här borta: